16 ноември 2013 г.

Простите неща

Млечен дип със суджук


Есен, тихи вечери, мирис на смола, любов, наслада и още нещо...    





Пак е ноември и пак налазиха студове. Денят стана много кратък, сив и скучен, не блести в злато есенната премяна, а потъмня като стар месинг. Вече за по-дълго се заседяваме в домовете си на топло, някои дори успяват да уловят първите вируси, носните кърпички и кихавиците все по-често се чуват и виждат, а чаят завзема все по-големи позиции в ежедневието ни. Ставаме някак по-мудни, сякаш замрели в едно такова безвремие, потопило всичко в мъгла и умора, голяма умора като след голямо състезание. Състезавахме се цяло лято с времето и топлото слънце, но пак изостанахме, а те заминаха и отмъкнаха със себе си още една доза от блясъка в очите, смеха и лудата ни жизнерадост. Дали всичко това са причините да търсим оня уют, характерен за зимните месеци, в които всички дружно сядаме на масата в тихи вечери сред мириса на изгоряло дърво, сред палавите сенки на игриви пламъци, спокойни и уравновесени, без много претенции, с по-простичка, но вкусна храна, пред кана вино и топъл, дъхав, домашен хляб, в очакване на най-светлите празници, разтърсващи сивите делници?




Такива вечери често раждат златни спомени, кътани в най-тайните кътчета на душата и пазени като скъпоценности. В такива вечери щастието се измерва с друг аршин и се раздава на големи дози.


Един такъв спомен се роди наскоро у дома, кулинарен и вкусен спомен, който обаче не мисля да крия на дълбоко, а ще подредя по-напред, защото ми се иска да му се наслаждаваме по-често. То, когато стане дума за вкусна храна, вниманието ни се задържа лесно на темата, но за тази ще се подсигуря и с рецепта. За какво става дума ли? За нещо просто, лесо и вкусно.

Млечен дип със суджук



Направих го и много ни хареса. На другия ден повторихме, но за да не потретям, приготвих по-голямо количество. Остана разбира се, ‘щото забърках количество като за лами, но се получи добре - в резултат се роди ново ястие. И за него ще кажа, но по-после. :) Сега за дипа:


Продукти
Всичко е на вкус и на око, но ориентировъчно:

300 гр. пълномаслена извара
1 глава червен лук
150 гр. суджук
1 зелена люта чушка
магданоз и стръкче прясна мента /джоджен
2 стръка пресен лук
6 с.л. зехтин Екстра Върджин
сол и черен пипер

допълнително
лют червен пипер и още зехтин

Приготвяне

Почистете и нарежете суджука и зеленчуците на ситно. Добавете ги към изварата, полейте с малко зехтин, поръсете с накълцания магданоз, подправете със сол и черен пипер и разбъркайте всичко добре.
Поднесете с пресен хляб или върху препечени филии, поръсете с лют червен пипер и полейте цялото удоволствие със струйка зехтин. Червеното вино и подковата суджук са задължителни :)



Ястието, което сътворих с останалото количество дип не е нещо сложно или гениално, но ако го направите, гарантирам насладата, която ще изпитате още с първа хапка. 

Запечени, пълнени картофи с млечен дип със суджук


Вземете четен брой едри картофи според броя порции (по 2 на порция)
Почистете ги, измийте ги и ги сложете в студена и леко подсолена вода да се сварят до полуготовност.
Отведете от котлона, отцедете и залейте картофите със студена вода. Нека постоят в нея, докато се охладят, след което ги извадете да изстинат напълно.
Ако нямате готов дип, това е времето да го приготвите, като вместо извара може да ползвате Котидж сирене или Фета (изпробвани са). Количеството дадено горе в рецептата е достатъчно да напълните 8 картофа, т.е. за 4 порции. В сместа добавете 1 яйце и около шепа настърган кашкавал .
Включете фурната да се загрява на 220°
Отрежете малко и тънко резенче от дъното на картофите (като дебела обелка), за да могат да стоят стабилно. После отрежете и едно по-голямо от горната страна, нещо като капаче, а самият картоф издълбайте с малка лъжичка като заформите панички със дебелина на стените 5-6 мм. Внимавайте да не пробиете дъната!
Сложете по малка бучица масло на дъното на всяка картофена паничка и напълнете с млечен дип. Подредете картофите в тавичка, застлана с хартия за печене и сложете в загрятата фурна, на средно ниво да се запекат за около 30 минути. По желание преди да ги извадите, може да поръсите с малко настърган кашкавал и да върнете във фурната да се разтопи.

Докато се пекат картофите, сложете в купа вътрешността им, която сте изгребали с лъжичката, намачкайте я на пюре и разбийте с малко горчица и майонеза до гъст сос. Преди сервиране разстелете от него по дъното на всяка порционна чиния (или в общо плато), а отгоре подредете пълнените картофи.
Поднесете веднага с прясна зелена салата.

Да ви е сладко!


Наслаждавайте се на простите неща, обичайте се, създавайте и кътайте повече златни моменти и щастието неминуемо ще се спре при вас!




33 коментара:

  1. Ирма, толкова сгряващи снимки, които те карат
    да забравиш времето навън!
    Чудесен дип и идея за картофите!
    Прегръдка от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Дани!
      Спорен и усмихнат вторник от мен!
      Прегръдки!

      Изтриване
  2. Ирма, еееее , страшен дип....и топли спомени и вечери! Днес тъкмо бях на един пазар, на който ходя почти всяка събота - купувам си оттам пресни домашни яйчица, и разни длуги домашни благани. та днес съм си купила от суджук, извара, червен пипер- все от вашия край, Пазарджишкия...така че имам матТРиала от извора, дет се вика, и ще пробвам.
    Палана вечер след дипчето и винцето!
    С усмивка
    мария

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Мария! И непременно опитай, с пазарджишки суджук е най-вкусно! ;)
      Поздрави и усмивки!

      Изтриване
  3. Ирма, страхотна презентация на чувствата в този сезон, а естествено простите неща са най-истински и вдъхновяващи! С пожелания за хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  4. Колко уютно и колко вкусно, красиво! Дипът е страхотен, как ти е хрумнало? И как се смях само " Да не потретя":))) Прегръщам те, Ирма и ти благодаря за настроението!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А, смей се ти, ама ние често потретяме с какво ли не... то когато е вкусно, все не стига :)))
      Благодаря ти! Прегръдки и от мен, Кате!

      Изтриване
  5. Ирме, да живеят простичките и истински неща! Толкова е простичко сготвиш нещо лесничко и вкусно, да го споделиш с обичните хора, да ги прегърнеш и изживееш с тях вълшебството...
    Ех, искрено те поздравявам! Прекрасни предложения и публикация! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Точно в простичките неща се крие щастието, другото е само моментна наслада или доволство.
      Благодаря, Гери! Голяма прегръдка от мен!

      Изтриване
  6. Въобще - суджук да има :)
    Чудесни снимки, Ирма, много топли ииии примамливи!
    Поздрави и хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така, така, Пепи! :) Не показвам често месни специалитети, но си държим на мръвката :))) Суджука е единствената такава, която мога да хапвам ей така, само с хлебец и така ми е най-вкусно - в едната ръка коматче хляб, в другата пръчка суджук като в детските години... и пей света!
      Хубава да е и твоята седмица, мила! Прегръдка!

      Изтриване
  7. Така го разбира аз живота, Ирма! В хубавите вечери с любимите, с трупането на спомени и какво по-хубаво, ако са допълнени от вкусни трапези? Този дип звучи съвсем по ноемврийско-декемврийски и няма как да не го опитаме. Благодаря ти и хубав понеделник!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, Марта, животът е прекрасен и трябва да му се наслаждаваме максимално! :)
      Поздрави с пожелание за много усмивки!

      Изтриване
  8. Представянето е много красиво, Ирме! И ето, че простите неща ми създадоха чудесно настроение, благодаря ти! Ще ги опитам :) Прегръдки и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, Снежи! Благодаря и да ти е вкусно, мила!
      Голяма усмивка за теб! :)

      Изтриване
  9. И двете ти предложения за много апетитни, , несъмнено вкусни и носещи домашна топлина и уют, Ирма! Прегръдки с пожелания за безброй спокойни, вкусни и пълни с обич вечери! :)

    ОтговорИзтриване
  10. аааах,аххх,знаеш му реда тииии! :)
    Гледай само какви компилации има на дъската....хубаво нещо е зимата от тази гледна точка :) .
    Зеленото в купичката съм любопитна какво съдържа?
    Пожелавам успешна нова седмица,Ирме!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дъската никога не остава празна, Роси - все нещо надробено има върху нея и се подрежда първа на масата :))) Зленото е друг, млечен дип - домашната ми Филаделфия с билки, но и да ме убиеш, не мога да ти кажа на 100% какво съм сложила този път вътре. Рецептата я има в "Гответе с мен" ... ще видя да я пусна и тук някой ден.
      Хубава и усмихната седмица и за тебе, мила! Поздрави!

      Изтриване
  11. Ирме, много поетично си уловила времето, атмосферата, и онзи чуден есенно-зимен уют у дома с любимите хора! И нямам нищо против точно с теб да си поговорим за времето с този чуден дип!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Драго ще ми е, Бети! :) Когато се говори за домашен уют, обич и семейна топлина винаги в съзнанието ми изплуват вечерни, есенно-зимни картини, сняг и студ навън, ясно небе с ярки звезди, а вътре огън и голяма фамилия. Нещо приказно и вълшебно усещам в цялата, тази атмосфера и ми трепка нещо в гърдите, като на малко дете преди да отвори коледния подарък. Такъв уют се старая да създавам у дома, но дали другите така го усещат само мога да се надявам! ;)
      Прегръдки за тебе и пожелание за спорна седмица, Бети!

      Изтриване
  12. Ирме, много е уютно при теб и вкусно разбира се. Намазвам една филийка с дипа и бягам :))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така, бягай ти, иначе рискуваш да повториш като мен! ;)
      Благодаря ти, Ани! Радвам се, че се отбиваш, мила и пак заповядай!
      Поздрави!

      Изтриване
  13. Умееш, Ирме...,
    да създадеш домашен уют и топлина, да направиш вкусна и красиво поднесена трапеза,
    да пресъздадеш емоции и послания, със споделени мисли и красиви снимки.
    Сърдечни поздрави, беше ми много приятно,
    благодаря и за чудесните предложения, като бонус или база :)

    ОтговорИзтриване
  14. Е, Дианка, зачерви ми ушите, мила!
    Истината е, че в главата ми е винаги някаква приказка и когато съм спокойна, доволна винаги се старая да я създам и наяве. Понякога ми се удава, но по-често ми е трудно. Важното е да не се отказваме от мераците, да намираме стимул и да се стараем всеки път да ги реализираме по най-добрия начин!
    Благодаря ти, мила! И на мен ми е приятно да те посрещам, макар и виртуално! :)
    Хубава седмица ти желая, с много усмивки и прекрасно настроение! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  15. Ирме, толкова е уютно, спокойно и сгряващо при теб!
    Сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
  16. Много хубаво написано. Думите ти са така уютни и топли - като край зимно огнище. За суджука имам малко колебание, но си мисля, че и без него ще стане хубав дип;))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще стане, разбира се, месото не е задължително, важно е на очите и небцето да им е хубаво! :)
      Благодаря, Марта! Приятно ми е, че се отбиваш!
      Прегръдка и хубав ден!

      Изтриване
  17. Да ... като чета коментарите и съм напълно съгласна с мнозинството Ирме!
    Уютно, вкусно и приятни спомени, мислите ти преливат от една в друга и толкова приятно му става на човек ...
    съпреживях написаното и ми стана топло и ухаещо на апетитна храна :)
    И двете предложения са много вкусни мила, и аз се чудя, къде ли съм била че едва сега ти идвам на гости?
    Едва ли ти е останало вече от дипа, но поне рецептата е документирана, и със сигурност и аз ще си го забъркам :) И с картофките изглежда вкусно!
    А сега те прегръщам Слънце и ти желая безброй вечери като тази отминалата вече!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, толкова добри кулинари има, и толкова богати и красиво подредени блогове, че човек не смогва да разгледа новостите своевременно. И на мен ми е трудно да се отбивам при всеки, но се надявам да няма сърдити. Благодаря ти, че пазиш интерес към моето местенце, винаги намираш блага дума и не пестиш суперлативите си към мен, с което искрено ме трогваш, мила!
      Поздрави и прегръдки ти изпращам и аз, Слънчо!

      Изтриване
    2. Вълшебна Коледа Ирма,
      Бъдете много здрави и щастливи!
      Прегръдки и ... да получите много подаръци под елхата :)
      Обич, разбирателство, доброта и любов в семейството ти!
      Прегръдки, мила Ирма!

      Изтриване