1 ноември 2013 г.

Шоколадова торта с ром и кокос



Това е първата рецепта на торта измислена лично от мен.
Преди много години, в началото на демокрацията, при посещенията ни в София с половинката и децата никога не подминавахме ЦУМ, имахме си ритуал преди да потеглим назад да се отбием там, за да се повозят малчуганите на ескалаторите, а мама да си купи хубав парфюм. :)
Днес ми изглежда малко смешно, но тогава ни беше забавно. Та при всяко посещение на комунистическият МОЛ, се качвахме и на последният етаж да се подсладим. Предлагаха страхотни торти и пасти, а мъничетата си умираха за такива почерпки. Не си спомням другите изкушения, но веднъж опитах една торта, която толкова да ми хареса, че милото отиде да ми вземе второ парченце. Но нямаше. Вкусът й бе лек, нежно шоколадов, с осезаем дъх на кокос и ром. Не разбрах каква е рецептата – тогава не съм имала смелост да ходя и разпитвам кое и как се прави, но имах богат опит в сладкарството благодарение на милата ми баба, така че на връщане вече я сглобявах в съзнанието си. При първа възможност (някой семеен празник, рожден ден може би, не помня вече чий) идеята ми бе реализирана и толкова да ни хареса, че си стана редовната тортичка на повечето празници. Любимата ми бабина орехова, вече бе позабравена, а новата, шоколадова с ром и кокос печелеше аплодисменти и фенове. Правила съм я и за подаръци, и по поръчка, до един момент, в който незнайно как и за самата мен я забравих. За нея ме подсети синът ми преди няколко дни, когато попитах каква торта да направя за двойния празник на мен и милото. Тогава младежът ме изненада сериозно, като каза, че по-вкусна торта от оная, неговата за осмият му рожден ден, не съм била правила??? Боже, ами като не помня толкова назад! Коя торта? „Ами, имаше на нея изрисувана една огромна осмица, шоколадова торта, помниш ли? Има ме на снимка как духам свещичките, посред лято, гол до кръста...”
А, при такива обяснения как да не се сетя! Даже извадихме албума и доста се посмяхме. Набързо се сетих кое, как и колко и за празника ни тази година тортичката беше отново на масата, по-нежна и красива от всякога. :)))

Шоколадова торта с ром и кокос



Продукти
/за форма с ø 24 см./

за блата
8 яйца
1 щ. сол
160 гр. пудра захар
1 пликче ванилова захар
кората на 1/2 лимон
40 гр. брашно(1/3 ч.ч.)
60 гр. натурално нишесте (пшенично или царевично)

за сиропиране
250 мл. вода
½ ч.ч. захар
50 мл. тъмен ром

за крем-пълнежа
400 гр. сметана (може и растителна)
1 пликче сметана FIX
50 мл. тъмен  ром
150 гр тъмен шоколад (70% какао)
200 гр. масло
100 гр. фино смлени лешници

Отделно около 2/3 ч.ч. топъл, кайсиев мармалад (може да го замените с ягодов, малинов или друг подходящ)

за шоколадовата глазура
300 гр. шоколад (по избор - тъмен или млечен)
100 гр. масло

за декорацията
200 гр. сметана (ако не стяга сложете 1 пликче сметана FIX)
150 гр. кокосови стърготини
няколко печени, белени лешника


Приготвяне

на блата
Включете фурната да се загрява на 180°
Разделете яйцата на жълтъци и белтъци.
В купа сложете жълтъците, пудрата захар, лимоновата кора и ванилията и с помощта на миксер разбийте на пухкав крем, като следите сместа да си удвои обема и да избелее.
В друга купа разбийте белтъците с щипка сол до твърд сняг, след което на порции ги прибавете към жълтъчната смес и внимателно хомогенизирайте, като се стараете да вкарате повече въздух докато ги смесвате
Пресейте заедно брашното и нишестето и също на порции го добавете към горната смес.
Намаслете формата с масло и поръсете с малко брашно. Изсипете в нея тестото и печете около 40 минутки, като проверявате клечка за готовността. Готовият блат оставете да се охлади напълно и тогава чак разрежете хоризонтално на три части.
Ако се затруднявате с разрязването на блата, може да опечете последователно три блата. Тогава времето за печене ще се намали поради малкото количество на тестото и за всяка част ще отнеме по около 10-12 минутки.

за крема
Разбийте сметаната на сняг, като към края на биенето добавите пликчето с фикса за сгъстяване.
Разтопете на водна баня шоколада, отведете настрана и добавете нарязаното на малки парченца масло. Бъркайте докато се разтопи и поеме от шоколада.
При постоянно бъркане добавете шоколадовата смес в сметаната, като междувременно добавяте по малко от рома. Добре хомогенизирайте крема и накрая му прибавете смлените лешници. Разбъркайте го отново добре и пристъпете към сглобяване на тортата.

Сглобяване
Сипете захарта в малка касеролка, залейте я с водата и поставете на котлона да заври. Намалете огъня и оставете да ври около 5 минутки, след което отведете настрана и добавете рома.
На изключеният котлон, в малка купичка сложете да се посгрее малко мармаладът, при постоянно бъркане
Отделете от крема ¼ част. С останалата ще сглобите блатовете.
Поставете първият блат върху подноса, леко го сиропирайте с горещ сироп, намажете с топъл мармалад и покрийте с половината от крема.
Отгоре поставете вторият блат, пак сиропирайте, намажете с мармалад и разпределете останалият крем. Поставете и последният блат, леко сиропирайте и със заделената ¼ част крем, намажете леко цялата повърхност и стените на тортичката, като загладите всички неравности.
Приберете я в хладилника да чака.

за глазурата 
Разтопете шоколада на водна баня и му добавете маслото. Разбъркайте да се стопи. Получената глазура ще е доста течна, което е добре за работа, затова я отведете настрани и извадете тортата от хладилника. Бързо сипете 2/3 от глазурата отгоре й и с въртеливи движения я разпределете да потече навсякъде. От допира до студената торта, шоколада ще стегне бързо, затова и вие действайте бързичко. С останалата глазура и с помощта на широк нож намажете навсякъде, където не е попаднал шоколад. Постарайте се добре да покриете цялата повърхност.
Вкарайте тортата в хладилника да се охлажда и направете декорацията.

Разбийте сметаната на твърд сняг, като към края на разбиването добавете пликчето с фикса за стягане.
От кокосовите стърготини отделете 2 с.л., а останалото количество прехвърлете в блендер и смелете на фин прах. Него добавете към сметаната и отново разбийте, за да се разнесе равномерно навсякъде.

Прехвърлете кокосовата сметана в пош с къдрав накрайник и декорирайте тортичката. Набодете белените лешници отгоре и поръсете със заделените кокосови стърготини.
Приберете в хладилника да се охлади за поне 24 часа и поднесете.


Ако я приготвите в малко по-голяма форма, примерно с ø 26 см., може да я нарежете спокойно поне на 16 парченца. Да, тънички ще са, но е добро решение за по-голямо парти, защото е по-добре да сервирате второ на някой, който може да понесе толкова сладост и шоколад, отколкото да рискувате да ви каже  „Ох, искам още да ям, ама не мога!”

Аз получих такава молба:
„Не ми хвърляй парченцето, сложи ми го за в къщи, моля те! Даже може и още едно да ми добавиш, ако има!”






36 коментара:

  1. Прекрасна е тортата, Ирма !
    Силно шоколадова за хора като мен и ароматна!
    Прегръдка и хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Значи едно голяяямо парче за тебе, Дани! :)
      Благодаря ти, мила!
      Весел и забавен да е и твоят! Поздрави!

      Изтриване
  2. Ах, каква прекрасна торта! С ръка непипната!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Йоли, миличка, така ме радваш! :*
      Благодаря ти, че намираш време за мен!
      Топла и нежна прегръдка ти пращам!

      Изтриване
  3. Ирме, заслужаваше си чакането - прекрасна е тортата! И колкото е сладка и приказна, такъв да е и животът ви! Всичко добро и хубава вечер. :)

    ОтговорИзтриване
  4. Ирме,ако това бе първото ти авторско произведение,какво ли би било второто?!..Тортата е повече от прекрасна!Браво и мерси за споделеното!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ами не помня вече, Миленка. Тогава не ме бе хванала тази страст да снимам, а щеше да е полезно. Ето, добре че бе момчето да ме подсети за тази! :)
      Благодаря ти!
      Хубава вечер от мен!

      Изтриване
  5. Вълшебна! Поздравления за рецептата и поздрави за младежа, че си е спомнил за разкоша шоколад, ром, кокос!
    Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ивана, благодаря ти! Ще предам на младежа :)
      Поздрави и много настроение при тебе!

      Изтриване
  6. ехааа, страхотна торта, Ирма!
    Съвършен разрез, много шоколадова, сочна... мечта!
    Някакъв шанс да добавиш и онази снимка, с осмицата на тортата? :) Много мили са тези снимки, като ги гледаме сега.
    Лека нощ и хубаво утре на теб!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Точно като за тебе е, Пепи! ;)
      Онази с осмицата ще ти я пратя на лични. Да не мислиш, че не я пазя ;)
      Лека нощ, мила! Весел уикенд!

      Изтриване
  7. Ирма, миличка, тортата е невероятна!
    Освен с история, направена и с любов и шоколад и любимите ми лешници :)
    и както е казала Йоли, с ръка не пипната!
    Живи и здрави да сте с милото още дълги години и всяка година на вашият празник да измисляш и правиш от хубави по- хубави тортени изкушения!
    Прегръщам те!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, Слънчо, точно торта с история е!
      Днес е денят на народните будители и навсякъде ме преследва лика на Паисий, та се сетих аз, да взема да записвам повечко семейни истории, че ще дойде време да не си спомням много неща, а на деца и внуци ще е интересно да знаят кои са, от къде идват, какви са били предците им, какво ги е водило и мотивирало в живота... такива неща. Ето днес аз не знам толкова много за баба и дядо и съжалявам, че не съм ги питала, но тогава други са ми били мислите в главата :)))
      Благодаря ти за прекрасните пожелания, Дани, винаги си внимателна и мила!
      Прегръдка силна имаш и ти от мен! Хубав уикенд ти желая!

      Изтриване
  8. От всички торти най-любими са ми шоколадовите, а тази тук е истинско бижу! Невероятен вкус, неустоима визия и прекрасно поднасяне! Комплименти, Ирма!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хайде, още един шокоманиак! :)
      Благодаря, Кате! Тортичката наистина е невероятна и как ми се иска сега едно мъничко парченце пак ;)
      Хубав уикенд, мила!

      Изтриване
  9. Разкошна и много ароматна! Точно по мой вкус!

    ОтговорИзтриване
  10. И моите комплименти, Ирма,
    тортата е като излязла от страниците на кулинарна книга -
    прекрасна като визия и представяне, като съчетание на вкус и аромат, и ...шоколадова,
    каквото и да напиша няма да бъде достатъчно...
    Сърдечни поздрави, здраве, щастие и много благопожелания за празниците ви!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Леле, Дианка, зачерви ми ушите! :)
      Много ти благодаря!
      Целувки!

      Изтриване
  11. С огромно удоволствие прочетох тази и предишната публикация, Ирма! Благодаря!

    ОтговорИзтриване
  12. Знаех си, че ще е разкошна торта. Така го описа и толкова овации е събрала, че може би и аз ще я направя у дома. Благодаря, Ирма и още веднъж: Бъдете здрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Марта! Да сме здрави главно се моля и аз, всичко друго са само сладки допълнения. :)
      Сладка и слънчева неделя от мен, мила!

      Изтриване
  13. Ирма, знам, че си майсторка, така де, всичко, което съм видяла тук говори това!
    Но тази торта е много впечатляваща, със страхотния си, хем ретро, хем едно класическо съчетание на продукти и вкусове! Много ме впечатли! Украсата, нежна и красива! Добре, че детето те е подсетило да я направиш отново!
    Честит ви празник на теб с милото ти момче! Да сте здрави и да се обичате и винаги да сте така мили един към друг!
    Много сърдечна прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  14. Е, много висока оценка ми даваш, Бети, но всичко тук е любителско, един вид домашна кухня, далеч съм аз от такива квалификации :)
    Благодаря ти от сърце, мила, и за комплимента и красивите пожелания! Нека само добро да ни стига, и нас и всички останали!
    Прегръщам те и ти желая прекрасен ноември, забавен и вкусен!

    ОтговорИзтриване
  15. Тортата е уникална-като от картичка...Поздравления,Ирма!Винаги при теб е толкова красиво и вкусно...
    Бъдете живи и здрави всички!
    Успешна нова седмица ти пожелавам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Живе! Живи и здрави да сме всички!
      Прегръдки за теб!

      Изтриване
  16. каквото и да напиша за тази красота, ще е малко - изключително вкусна, красива и сочна. Истинска прелест си сътворила, мила! Прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ласкаеш ме, Еви! Благодаря ти от сърце!
      Поздрави и много усмивки!

      Изтриване
  17. Ирме,като истински майстор сладкар си я оформила,ама то от толкова повторения и на сън да те бутнат ще я започнеш :) .Прекрасна торта и фотосесия,напълни ми душата!Двойният ви празник,да сте ми живи и здрави,е бил от сладък по-сладък!
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Роси!
      Да знаеш колко торти съм направила и насън... :)))) И за тази си много права, дори няма да я мисля много, много! Радвам се, че ти харесва!
      Хубава вечер, мила!

      Изтриване
  18. Чудесна е, незнам каво друго да кажа :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  19. Достатъчно е, че ти харесва, Дианка! Благодаря ти, мила! :)
    Поздрав сърдечен имаш и ти!

    ОтговорИзтриване
  20. Разкошна, разкошна, разкошна шоколадова и то с кокос, спечели ме; ))))))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Ани! Сигурна съм, че ако я опиташ и ще се влюбиш! :)
      Поздрави и успешен ден!

      Изтриване