3 януари 2013 г.

Бавно печен свински врат с ароматни подправки


Това беше един от специалитетите на новогодишната ни трапеза. Много сочно месце, обилно покрито с подправки по вкус и печено във фурната, на ниска температура в продължение на почти 4 часа. Винаги, когато пека месо, дали свинско, телешко или птиче (обикновено патешко или пуешко) по този метод, резултатът е повече от отличен.



Преди години така са готвели в старите печки на дърва, които са имали и фурни. Хем са се гряли, хем гозбата се готвила тихо и кротко, понякога цял ден. И най-важното – здравословно!  
Аз лично имам бегли спомени от ранното си детство, когато мама готвеше на подобна бяла и емайлирана, която ползваше също и за отопление. Случи ми се и на мен да използвам подобна, на село. Намерих я прибрана, завита в сайванта и ровейки попаднах на нея. Беше една есен, когато се правят мармалади, лютеници и разни други консерви. Много й се зарадвах и веднага я извадихме с половинката, за да приготвя  лютеницата на нея. Междувременно ползвах и фурната за да сготвя. Много бях доволна да свърша две работи наведнъж :-) Знаете, че приготвянето на домашна лютеница е огромна по обем работа, и когато се стигне до бъркането й на огъня, вече сме поизморени и често си търсим заместници, които да могат да работят с онези лъжици/лопати с дълги дръжки, измайсторени специално за тази дейност. Огънят в онзи момент не е силен и старата печка е идеална, за да мушнеш вечерята да се готви във фурничката й, докато бавно и мързеливо движиш лопатата по дъното на пълната с лютеница тава. Щурците свирят приятно, понякога някой заблуден цопва в тавата и ако не внимаваме, може и лютеница с мезе да си имаме накрая. Идилия!  :-)  
Та, тогава открих метода на бавно печеното месо, на слаб огън. Става невероятно! Е, не всеки път мога да ползвам старата печка и не всеки път сме на село. Същият резултат се получава в конвектомат, но аз такова нещо нямам и за радост, успявам да се справя със задачата и в обикновена фурна. А как си мечтая за голяма, градена на двора....
И този път се справих – без грешка! Ако ви е интересно, четете надолу подробностите.

Продукти
за 8 порции

едно цяло парче(около 2 кг.)  обезкостен свински врат /може и плешка/
мляна морска сол, на вкус
100 гр. едрозърнеста горчица
1 с.л. майонеза
лимонов пипер (има мелнички на KOTANI)
суха мащерка (добре е вие да сте я набрали, за да не е изветряла)
1 с.л. едро смлени сухи листа розмарин
1 клонче розмарин
1 к.ч. сухо бяло вино

Приготвяне

Включете фурната да се загрява на 160°
Оформете добре парчето месо като изрежете ако има неравности по краищата му. Трябва да се получи гладка и горе-долу еднаква отвсякъде обла буца. Ако има мазнинка не я махайте – тя ще направи коричката по хрупкава и няма да позволи да се изсуши месото. Ако пък е много крехко, обвийте го с няколко дълги, тънки ленти суров бекон и го овържете с конец, като мрежа.
Осолете го леко навсякъде с ръце, като втривате солта в него.
Намажете цялата му повърхност обилно с горчица, която сте разбили с майонезата.
Приготвените предварително подправки смесете добре и посипете 1/3 от тях на лист стреч фолио. Поставете отгоре месото, така че подправките да полепнат по него. С останалата билкова смес поръсете горната му повърхност. Ако ви струва недостатъчно посипете с още мащерка. Внимавайте с черният пипер, ако не ви понася. Може да замените половината пипер с натрошен копър и ким.
В дълбока тавичка поставете телена скара и върху нея наместете месото. В тавичката налейте 2 пръста топла вода, долейте бялото вино и пуснете няколко зърна черен пипер и клончето розмарин. Завийте добре с алуминиево фолио, но хлабаво, така че да се образува балон над месото – да не го докосва. 
Поставете във фурната да се пече за около 3 часа. След изтичането им извадете и внимателно отвийте фолиото за да проверите готовността на месото. Ако ви се вижда почти готово, го отвийте и печете до пълна готовност, като го обръщате от време на време, за да се запече навсякъде равномерно..
Готовото месо е стегнато, но при набождане с тънък нож, острието лесно потъва в него, а коричката е прекрасно зачервена.
Внимавайте да не прегорите подправките, защото ще ви нагарчат. Затова и трябва да го отвиете за допичане, когато е една идея полуготово.
При мен печенето отне този път 4 часа, но ми се случвало да пека и 5 часа. Ако месото е патица 4 часа са точното време, ако е пуешко и 3 са достатъчни. Всичко е до проба и преценка.
Изпеченото месо извадете, оставете да почине и се поохлади за поне 20 минутки до половин час и сервирайте нарязано, на 1 см. тънки шайби  или на по-дебели, както прецените. Вкусно е и студено. На мен даже по-ми харесва така.



Поднесох с любимите ми мариновани червени капии и руска салатка.
Да ви е сладко!



26 коментара:

  1. Още с приказката за бялата емайлирана печка ме грабна Ирма,но с рецептата ме отнесе ................Прекрасно приготвен врат и още по-прекрасно поднесен:)!

    ОтговорИзтриване
  2. Покрай тези празници вече не ми се яде месо, но така апетитно го поднасяш, че е трудно да се устои! :)
    А за бавното печене си напълно права - става много по вкусно!
    Приятна вечер!

    ОтговорИзтриване
  3. Ирма, чудесно е станало !
    И ние имахме такава печка, на която винаги имаше чайник!
    А после баща ми я направи да работи с нафта - чиста работа :)
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  4. Ирма, не съм била част от нито едно от споменатите дейности в миналото- но пък обожавах на едно (силно наречено) село наше, да си пека горски гъбки, поръсени със сол, направо върху печката и уханието на градински чай от същата печка;) Обаче вече знам, че хубавото месце се пече дълго и на бавен огън. Другият път ще е под твое диригенство;) Точно така не сме го правили.
    Желая ти много хубава година!

    ОтговорИзтриване
  5. Малиййй, Ирма! Не мога да си отлепя очите от този врат! Оня ден го отчете- съзерцавах го 20 мин. сега пак. И точно така обичам - леко охладен, на тъънки филийки. Ама у нас едни капризи. Ей го, снощи половинЪт се чуди на едни вратни пържоли защо били на фурна, а не на скара.
    Отивам да си поплача аз...

    ОтговорИзтриване
  6. Ирма, За много години! Да сте здрави и честити всички вкъщи! Да се радвате на много прекрасни изненади, да споделяте много чудесни мигове с любими хора, да ви върви с лекота всичко, което подхванете!
    Рецептата е чудесна, аз правя подобна и винаги се получава много ароматно и вкусно ястие, ще опитам и твоя вариант.
    Сърдечен поздрав и усмивки! :)

    ОтговорИзтриване
  7. Ирма, страхотно предложение, записвам рецептата за проба, че с майонеза не съм пекла месото от сто години....

    ОтговорИзтриване
  8. Ирма, не само рецептата, а и самият спомен по старите печки, технологията, разказани по този приятен начин ме впечатлиха! Много апетитна порция :)
    Хубава и успешна първа седмица на Новата година!

    ОтговорИзтриване
  9. Супер ти е месцето,Ирма!Много добре си описала рецептата,благодаря!
    Чудесен петъчен ден!

    ОтговорИзтриване
  10. Радвам се, че ви допада идеята и самата рецепта, момичета! А когато става въпрос за здравословно готвене съм с две ръце ЗА. Тук дъщеря ми би казала "Ами спри тогава да ядеш месо!" :) и ще е много права, но макар и да ми минава тая мисъл все по-често през ума, още не мога да се откажа от него. Е, никога не съм и прекалявала с консумацията му, любител съм на лека, растителна храна и върл лакомник за млечни продукти, но и мръвчиците ми се услаждат в определени моменти. А това наистина беше мнооого вкусно! :)
    Траяна,
    Милена,
    Ина,
    Дани,
    Марта,
    Пепи,
    Лети,
    Иглика,
    Снежи,
    Роси

    благодаря ви за милите думи, за суперлативите и споделените чуства! Старите печки са едно бижу, на което единствената слабост е това, че някой трябва непрекъснато да дебне огънят да не угасне и да пъха дръвцата вътре навреме. Но, както каза Дани има си начини и това да се поправи :) Дани, онази от моето детство беще някаква комбинирана - на нафта и ток, а тая от село е само за дърва или въглища. За мен лично огънят от горени дърва е най-добър и как само миришеее... :))
    Поздрави за всички с пожелание за спорен петък и приятни почивни дни!

    ОтговорИзтриване
  11. Невероятни стават всички ястия, когато са приготвени на печка с дърва. За Нова година сготвих по подобен начин заек с червено вино - стана разкошен.
    Месото ти е изпечено перфектно, Ирма!
    Сърдечни поздрави! :)

    ОтговорИзтриване
  12. Благодаря, Еви!
    А как сега ме подсещаш ти за зайче! От година време се каня, ама няма! :) Преди време баба гледаше много зайци и често се облажвахме, но към днешна дата на село има само кокошки!
    Хубава петъчна вечер!

    ОтговорИзтриване
  13. Ирма, всяка манджа на бавен огън за дълго си е по-вкусна, ама с това забързано ежедневие....
    И понеже си писала в блога, че си мераклия за Италия, айде дано е хаирлия тази година и се разходиш и в Италия, и където още ти е на сърце!
    Прегръдка
    Мария

    ОтговорИзтриване
  14. Чул те Господ, Мария! :*
    Мерака ми е голям - искам да отида в Тоскана, непременно в Алберобело и да се помотая поне седмица в някое тихо и "бяло" гръцко селце, и в околностите на Измир искам, в Прованса, и да обиколя румънските Карпати и още, и още - много съм нескромна и жадна за път. Не случайно татко, мир на праха му, ме наричаше Панталей-Пътник ;)
    Прегръдка и от мен, мила!

    ОтговорИзтриване
  15. Ирма! Разкош! Изкуших се аз, да надзърна в блоговете, пристрастена съм и това е!:) Дано успея с идеята за ваканция!:)Но месцето е върха! Поздрави, с пожелания за приятен уйкенд!

    ОтговорИзтриване
  16. Ха, няма отърваване значи!
    Наистина е трудно, Кате, да устоим без интернет, особено когато имаме и вкусно хоби, нали? Дано ваканцията ти е много приятна и ползотворна, със или без мрежата. И дано имате хубаво време през целият период!
    Благодаря ти, мила! Прегръдки от мен!

    ОтговорИзтриване
  17. Ирма, чух пукота на дърветата, усетих миризмата на печено, даже ми се счу гласа на баба ми, толкова се унесох в твоя разказ, имала съм такива лета и зими....Не го твя в такава печка, дори не з нам дали не съм забравила как се пали...а можех, но винаги, когато имам възможност пека ястията бавно във фурната....
    Беше ми много приятно.

    ОтговорИзтриване
  18. И на мене ми е приятно, Бети, че се отбиваш!
    Като каза "такива лета и зими", се сетих как баба печеше цели картофи, с корите в същата фурна. После горещи ги разпуквахме само, пълнехме с крема сирене и ръсехме с лютата сол на дядо. Ако има и някое колаче да се запича в това време на плочата отгоре... :)) Ама децата не щат такива деликатеси днес, та не знаят какво изпускат!
    Хубава, топла и уютна вечер от мен!

    ОтговорИзтриване
  19. Вероятно преяла по празниците, съм пропуснала този ти пост Ирме :( след празници не влизам много в нета :)
    И .... сега търсейки си рецепта точно за печен свински врат ... попадам при теб :)
    Това ще бъде моето ястие на Новогодишната ми трапеза мила!
    Благодаря за удоволствието да те прочета и да се върна в онези години когато готвенето беше задължение на мама и печката и беше точно като описаната от теб, а аз си щраках с пръсти :)

    Искам да те попитам само, проблем ли ще е ако вместо във фолио изпека месото в глинен съд с капак?
    Обикновено така съм си пекла месото до сега, на бавен огън в глинен съд и добре се е получавало.
    Желая ти весело посрещане на Новата година! И нека бъде по добра от вече отминаващата!
    Прегръщам те миличка :)

    ОтговорИзтриване
  20. Дани, няма никакъв проблем да ползваш глинен съд, даже много добре ще се получи. Имам само една препоръка: запечатай добре капака, ако има луфт или дупчица, през която да излиза парата, уплътни с нещо и печи спокойно до полуготовност. Ще е добре съдът да е с по широк отвор, за да може накрая като махнеш капака, добре да се запече месото отвсякъде, с минимум завъртания. И не е проблем да добавиш билки по твой вкус. За Коледа правих пак и на дъното сложих в тавичката при виното няколко резена джинджифил - можеш да си представиш за какъв аромат става дума.
    Благодаря ти, че си се доверила на моя рецепта и ще чакам отзиви, макар да съм сигурна, че ще останеш доволна ;)
    Прегръдки и весело посрещане на Нова Година ти желая!

    ОтговорИзтриване
  21. Благодаря мила! Месото беше чудесно ... добавих и пресен джинджифил при печенето и гарнирах с печени кореноплодни... 3 часа у дома ухаеше невероятно апетитно :)

    Честита Новата 2014 година с най-добри пожелания и с прегръдка*) !

    ОтговорИзтриване
  22. И аз се върнах много години назад, когато мама слагаше месото -било то агнешко или свинско във фурната - на същата печка и отивахме на манифестация. Когато се върнехме, месото беше опечено и сядахме на масата!!! С най-добри пожелания! Цвета

    ОтговорИзтриване
  23. Благодаря за страхотната рецепта. Понамалих горчицата и черния пипер заради малката, но вкарах допълнително червен пипер и магданоз:) Получи се страхотна печена свинска плешка на фурна, а за гарнитура - задушени зеленчуци - грах, зелен фасул и бейби-морковчета:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Методът е изпитан и каквото и месо да приготви човек така, резултатът винаги е отличен. А импровизациите са почти задължителни, нали? ;) Благодаря за доверието, Анонимен! Получило се е разкошно ястие.
      Поздрави и приятен ден!

      Изтриване