7 октомври 2015 г.

Царевично-ръжен хляб с Чедар



Още съм на вълна хляб и с риск да ви омръзна, ви предлагам още едно вкусно хлебче. Обикновено внимавам да не предлагам последователно еднотипни рецепти, но вкусът на този хляб особено изпъква и впечатлява, ако е сервиран на открито. И докато не е минала есента, докато слънцето приятно гали и приканва да излезем навън, па макар и наметнати с топъл шал, ви предлагам да си устроите един цветен и ароматен пикник с лека, проста и здрава храна, чийто основен домакин да е този разкошен хляб.

Продукти

300 гр. ръжено брашно
300 гр. царевично брашно
200 гр. бяло пшеничено брашно
1 с.л. сол
1 с.л. захар
1 кубче прясна мая (42 гр.)
1 яйце
5-6 с.л. зехтин
500 мл. топло пресно мляко

допълнително
100 гр. сирене Чедар
1 с.л. наситнен пресен див лук (по желание)

Приготвяне

В купа събираме и разбъркваме трите вида брашно със солта.
В средата му правим кладенче, в което слагаме захарта и натрошената мая. Доливаме половината топло мляко и разбъркваме като събираме малко от брашното, докато се получи рядка каша. Покриваме купата и оставяме за около 15-20 минути да се развият дрождите на маята.
След това замесваме меко тесто като добавяме яйцето и наливаме зехтина и останалото топло мляко.
Напудряме с брашно леко плота и дооформяме тестото до гладка топка. Връщаме го обратно в купата, поръсваме нежно с брашно, покриваме и оставяме на топло, докато си удвои обема.

Втасалото тесто разстиламе върху набрашнен плот с ръце (не разточваме) на дебела кора, върху която рендосваме Чедара. По желание добавяме и дивия лук и навиваме на стегнато руло, което намасляваме отгоре със зехтин. Застиламе тавата с хартия за печене, поръсваме леко с брашно и поставяме хляба. Покриваме го отново с кърпата и оставяме да бухне.
През това време загряваме фурната на 200
°.
Печем около 40 минути на средна скара, като заедно с хляба слагаме във фурната (на дъното ѝ) купичка с топла вода да се изпарява, за да ни е мека коричката.

Топлия хляб изваждаме върху скара, покриваме с кърпа и оставяме да се охлади.

В никакъв случай не режете топъл хляб, особено ако е приготвен от ръжено брашно или го има в състава си! Ръженото брашно, независимо дали е в комбинация с друго, прави хляба плътен и леко влажен, което е предпоставка да развали вкусът му, ако не е оставен да изстине напълно.



Присъствието на царевично брашно в този хляб му дава една пухкавост, каквато няма начин да добие без него. Чедърът пък вкарва приятна пикантност, която идеално си хармонира с едно дълбоко, червено вино.

Наздраве от мен! 


10 коментара:

  1. Ирме, отново чудна рецепта, придружена с невероятни снимки!
    Възхищавам ти се и те прегръщам! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Симпатиите и възхитата ни е взаимна, Хриси!
      Благодаря ти и силно те прегръщам!

      Изтриване
  2. Така да ме привличат царевичните хлебчета.......,а този е направо неустоим,Ирма!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Май чака да го приготвиш, Миленка. ;))
      Царевичните хлебчета са едни от най-любимите и на мен.
      Поздрави!

      Изтриване
  3. Ирме, фантастичен хляб си направила, думи не намирам!

    ОтговорИзтриване
  4. Благодаря ви, момичета! Драго ми е, че ви допада хлебчето ми! :)
    Поздрави и прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  5. Прекрасна рецепта, но все ми се струва, че аз тук оставих коментар или така съм се захласнала по снимките ти, че съм пропуснала:))). Прегръдки, изкусителке!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пропуснала и захласнала се била. Ей, Бонбон! :*
      Прегръдки и от мен!

      Изтриване