5 август 2015 г.

КЕБАП

Винен кебап

Знаете какво е кебап - всички са чували, опитвали, имате си любим вариант, може и два, три, приготвен по една или друга рецепта, който както го предпочита. Но е добре да се знаe какви са сходствата и разликите между различните видове, защото не е добре да се откажеш от нещо вкусно, само защото не си достатъчно осведомен и имаш скрупули (като мен).
Кебапите са месни ястия, приготвени от малки късчета месо, и то най-разнообразно, печено или пържено, със сос или без, гарнирано със зеленчуци, ориз, пюрета, поднесено в чиния, в питка хляб или завито в тънка тестена кора (тип бурито или енчилада). Има видове кебап, за които се ползва и кайма - онези нанизани на шиш кебапчета, които в Турция са известни под името „Адана кебап“,  „Урфа кебап“ или  „Люля кебап“ в Армения, а в Индия са познати като „кокори“. В Китай се приготвя и от риба и морски дарове.
Кебапът произхожда някъде от Източното Средиземноморие (споменат е още от Омир) и Близкия Изток, поема към Централна Азия и Монголските владения, оттам се пренася в Османската Империя, а по-късно се разпространява и по целия свят. Традиционно за приготвянето му се ползва агнешко месо, но в зависимост от културните и религиозни ценности на различните народи, от различните вкусове, може да се замени с телешко, свинско, птиче и дори риба.
Според кулинарните учебници в България, думата кебап е общ термин за месни яхнии със или без зеленчуци – тас кебап, винен кебап, хайдушки, които са и най-популярни. В различните краища на страната са познати и се готвят и известните друсан кебап, книжен кебап, каварма, странджански кебап. Всички те се готвят в съд на котлон или фурна, но има и печени на скара и жар - шиш кебап (шишче) например. От десетилетие масово навлезе у нас Шавармата и Дюнер кебапът (наричан просто дюнер). Отидете ли в Гърция, ще ви предложат сувлаки – аналог на на нашенското шишче.

В няколко публикации ще приготвя кебапи по различни рецепти, а като за начало започвам с един познат на всички и много обичан от мен – винен кебап. Това си е точно тас кебап, но разликата с него идва от добавката на вино в соса – от там и името му. У дома не е почитан единствено от половинката, единствено и само защото долавя някак вкусът на виното в него, а това не е никак по вкуса му.


Продукти
/за 4 порции/

1 кг. свинско крехко месо (филе или бут)
3 глави лук
1 скилидка чесън
1 к.ч. олио
1 с.л. (равна) червен пипер
сол и черен пипер на вкус
2 домата
1 червена чушка
200 мл. червено вино
200 мл. топла вода
1 пълна с.л. брашно
2 дафинови листа
бучка масло (1 ч.л.)

за гарнитура
1 ½ ч.ч. ориз
600 мл. вода
сол на вкус
бучка масло (1 ч.л.)
3-4 стръкчета див лук(сибирски лук, шнитлаух)

Приготвяне

Почистваме и нарязваме лука на лунички, счукваме чесъна, а месото на малки късчета с размери около 3x3 см.
Загряваме олиото в тенджерка на среден огън и запържваме месото в него, докато добие хубав златист загар навсякъде.
Добавяме лука и чесъна, поръсваме леко със сол и черен пипер, разбъркваме, похлупваме и намаляваме огъня до слаб и така задушаваме до омекването на лука.
Добавяме брашното, червения пипер, разбъркваме бързо, наливаме рендосаните домати, водата, виното, пускаме дафиновия лист и бахар и отново похлупваме да се задушава за около 30 минути.
Почистваме и надробяваме чушката и я добавяме в ястието, след което го оставяме за още десетина минути на котлона.
Отвеждаме настрана, изваждаме листенцата дафинов лист и пускаме да се стопи бучката масло.

Междувременно, докато се готви кебапа,  сваряваме ориза в подсолената вода на тих огън, като малко преди да поеме всичката течност, го отвеждаме настрана от котлона, добавяме му маслото, разбъркваме и похлупваме с капак за поне 15 минути.
Знаете, че различните сортове ориз поемат различно количество течност, така че, ако не е достатъчно сварен добавяме още мъничко вода.



Сервираме ястието като всяка порция гарнираме с топка ориз, поръсваме я с наситнен див лук и млян черен пипер, около нея разпределяме месото, а отгоре му поливаме със сос.



Лютата чушка за нас е задължителна. А на вас да ви е сладко!  J


26 коментара:

  1. Как няма да ни е сладко, като така изкусително си поднесла този кебап! Обичам го и с гарнитура ориз, и с картофено пюре.
    Прегръдка и хубава вечер, Ирме!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз пък май повече с ориз, Ина, не знам... но няма да се откажа от него, ако е гарниран и с картофено пюре. В Румъния ни го сервираха върху пълна чиния с мамалига и комбинацията бе убийствено вкусна. :)
      Поздрави и много усмивки, мила!

      Изтриване
  2. Ооо, ще следя с огромен интерес следващите публикации, Ирме! Имам да се уча на много за готвенето на месо, пък ми е все по-вкусно хапването му. :) А за винения кебап... Аз не пия алкохол - ако се случи, е изключително рядко и по малко. Та и аз усещам виното в това ястие, определено не ми убягва. Но ми харесва! Явно е въпрос на вкус, защото обичам виното в готвенето. Ето тук също е прекрасно: http://www.menumag.bg/recepta/petel-s-vino---coq-au-vin.
    Поздрави сърдечни! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, пияният петел е класическа френска рецепта, при това много вкусна. Някой хубав ден, ако се случат повечко петлета на село, може и да документирам някое паднало в несвяст от виното. ;) Това пък ме подсети как напихме пилците на село. Ех, ама ме развесели, Гери!
      Прегръщам те силно!

      Изтриване
  3. Топвам си от прекрасния кебап,но си оставям едно местенце в стомаха и за чудните сладки,които си сътворила,Ирме!
    Вълшебница си!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Топвай, топвай, Миленка! И да ти е сладко, мила!
      Голяяяма прегръдка от мен!

      Изтриване
  4. Ирма, добре си го накиприла, нямам и капка съмнение за вкуса му, ето това ястие не сме хапвали от много месеци.
    Грабвам виличката и се нареждам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ти хубаво се нареждаш, Игличе, нека ти е сладко, но е добре и у вас да замирише на него. ;)
      Хубаво нещо е нета! И аз така, от споделена снимка се сетих, че бая време сме го пропускали. :)))
      Прекрасна неделна вечер ти желая!

      Изтриване
  5. Чудесен кебап, Ирме и прекрасна снимка!
    Подканяща :)
    Сядам до Игличето да ѝ правя компания!
    Прегръдки за теб!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Дани!
      То и мен една дама ме подкани така, после няколко други подванаха от мен... Вкусна верижна реакция се получи. :)
      Настанявайте се удобно с Иглика и да ви е сладко! От мен наздраве!

      Изтриване
  6. Това е любимо ястие у дома и на малки, и на големи. Приказни снимки си направила, ирма. Аз така кебап не мога да снимам. поздрави и хубаво лято!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аха, не можеш ти! Сигурно защото няма кой да те чака, Марте. :)
      Прегръщам те, мила!

      Изтриване
  7. Ееееееееееее, дояде ми се. Утре ще сготвя. Ей, опасна си ми ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А сготви ли, Йоли? ;)
      Аз опитах вече панираните ти смокини, че и сиропа от листата им. Превъзходни попадения! Златна си!

      Изтриване
  8. Много обичам :) Невероятно поднесено, Ирма!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Зори, благодаря ти!
      Приятна ваканция на теб! Да ѝ се насладиш максимално!
      Целувки!

      Изтриване
  9. Ох, много ми е любим, Ирме!
    А в твое изпълнение изглежда уникално!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Илианка! Радвам се, че ти харесва, мила!

      Изтриване
  10. Изумителни снимки на тази класика, Ирмичка!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ами то си е изумително и самото ястие, Весичка. ;)
      Благодаря ти, мила!

      Изтриване
  11. И за мен с люта чушка,моля,само да не е много серт,че доста бира ще изпие :) чудна гозба,Ирме!Сърдечен поздрав с усмивка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Само малко, Роси, спокойно - онези, върлите отиват за друго, на нас лееекичко пикантни. Ех, как обичам смели дами! Мой човек си ти! Наздраве с една изпотена!
      Много усмивки и от мен, мила!

      Изтриване
  12. Все по-добра и в приготвянето,и в снимките, и в представянето....уникална си ,Ирме!
    Топли прегръдки от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Лелеее, Живе, зачервих се бе, момиче!
      Трогваш ме! Сърдечно ти благодаря, мила!
      Прегръщам те!

      Изтриване
  13. Как съм се стоплила сега до камината, точно една такава вкусотийка ми липсва. Ех, ще се облизвам :)))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не се облизвай, ами си достави това вкусно блаженство, Аля! Струва си всяка хапка.
      Поздрав далечни топли прегръдки от мен! :)

      Изтриване