20 януари 2015 г.

Парти хапки

Малки, вкусни, бързи за приготвяне, леки и много симпатични. Мога още да изреждам, но има ли смисъл да ви убеждавам колко са подходящи за непретенциозно парти, особено когато ще ви се иска да не прекарате прекалено много време от празничната вечер в кухнята, а да обърнете необходимото внимание на гостите си и да се забавлявате заедно? И още нещо много важно за по-нежната част от присъстващите – спокойно могат да забравят колко пъти са посегнали към подносите, оставяйки съвестта си чиста и успокоявайки вината си с лилипутските размери на всяка порцийка. 
Приготвих два варианта за новогодишната ни вечер и ако трябва да определя към кой от тях е имало предпочитание, ще се затрудня, защото първите подноси се изпразниха светкавично, а въпросът беше „Нали има още?!“


Ще се спра малко по-подробно на пастета, с който гарнирах солените кракери.
Видях го в дните на коледните празници по една от кулинарните телевизии, но не помня нито коя бе програмата, нито чия рецептата. Бях се захванала с нещо в кухнята и само хвърлях по едно око от време на време към екрана. Видя ми се интересна рецепта - лесна и бърза. Записах я набързо на хвърчащ лист, който съвсем закономерно се оказа „изхвърчал“ някъде и не открих повече. Не ми помогна и ровенето в нета. Добре, че имам добра визуална памет и с годините съм развила способност да усещам вкуса на крайния резултат, четейки или гледайки дадена рецепта. Така че приготвих пастета по памет с някои добавки по мой вкус.

И така:

Пастет с пражка шунка и сметана



Продукти

500 гр. пражка шунка
200-300 мл. млечна сметана (неподсладена)
1 равна ч.л. брашно
1 с.л. меко масло
½ ч.ч. пресно мляко
1 червена чушка
черен пипер на вкус

Приготвяне

В малка касеролка сложете маслото и разтопете на слаб огън. Добавете брашното, запържете го за кратко, докато леко промени цвета си към жълт, дръпнете настрана от огъня  налейте млякото. Хомогенизирайте сместа и върнете на котлона. Бъркайте непрекъснато докато се сгъсти, но не много (нито течен, нито гъст). Ако все пак това се случи, разредете с още малко мляко. Трябва да получите пухкав като майонеза сос бешамел. Отведете настрана да се охлади като от време на време разбърквате, за да избегнете образуването на коричка.

Шунката нарежете на дребно и я смелете в блендер. В началото ще е малко по-трудно, затова за да се улесните, добавете няколко лъжици бешамел и малко сметана. Малко по малко, на порции, добавете останалата сметана и подправете с черен пипер. Пастета трябва да е мек и пухкав като мус, затова може да продължите с пасатор и по ваша преценка да добавяте още от бешамела. Опитайте го и коригирайте с подправки по ваш вкус. Сол не е необходима – в шунката има достатъчно. Аз добавих само ситно смляна (не на пюре обаче) червена пиперка.

Прехвърлете пастета в пош с къдрав накрайник и сложете в хладилника за 1 нощ или най-малко за 3-4 часа.


Шприцовайте върху солени кракери малко преди поднасяне.


Гарнирайте с някаква зеленина, парченце червена чушка или почистен от семето домат и поръсете нежно със сухо чили.
Съчетанието на крехките кракери с нежния като мус пастет и деликатната пикантност по повърхността му ще ви накарат да... примъркате от удоволствие.



За другите хапки ползвах млечна салата - домашно приготвена от цедено кисело мляко, прясна краставица, пресен копър, чесън, орехи, малко сол и олио. По една супена лъжица от сместа върху резен краставичка, парченце колбас, червена чушка, малко черен хайвер и стръкче копър. Нищо особено – въпрос на вкус и любими продукти.



Определено бяха одобрени и подобаващо уважени от всички присъстващи. Не са ви нужни клечки за набождане - удобно се хващат с пръсти, лесно потъват в устата и дори може да ви се прииска повече да не посегнете към приборите за хранене. J


А споменах ли, че въпреки неопределения брой повторения, ще се чувствате леки като балеринки? ;)))


11 коментара:

  1. Че са вкусни тези хапки - нямам съмнение, но и много красиви си ги направила, Ирме! Прегръдка голяма! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Поиграх си малко, Еви - все пак не е обикновена вечер пред телевизора. ;)
      Благодаря ти! Прегръдка и за теб, мила!

      Изтриване
  2. Е, това с балеринките най-много ми хареса :)
    Чудесни са, Ирме!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нали? Възлюбеният ми каза, че щом постоянно отказвам това и онова да "ям като хората", да си остана само на хапки и ще съм като балерина. :)))
      Хубава вечер, Дани! Прегръдки и от мен!

      Изтриване
  3. Всяка година на традиционните партита у дома, правя какви ли не хапки. По този повод си ги колекционирам и тези също влизат в колекцията;) Мерси, Ирма. Хубава сряда!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Надявам се да ви се усладят, Марте!
      Хубава вечер от мен!

      Изтриване
  4. Хех... Не знам дали съвестта ми ще е особена чиста, но пък стомахчето ми ще ликува при тези вкусотии. Ирме, направо си им взела ума на гостите. :)
    Усмихната вечер ти желая!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не знам ума, Гери, ама ги спечелих за ново посещение. ;))
      Хубава вечер ти желая и аз!
      С усмивки! :)

      Изтриване
  5. Изключително ме впечатли пастетът с шунка и бешамел! Това определено си го записвам за опит и сигурна съм честа употреба в последствие :) Благодаря ти, Ирме, за оригиналната идея!
    Усмивка от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А, идеята не е моя, Таня, но усетих, че ще се получи хубав пастет и добре, че съм запомнила основното. За по-диетично можеш спокойно да замениш пражката с друг вид шунка. Надявам се да ти допадне поне колкото на нас!
      Хубава вечер! Прегръдки!

      Изтриване
  6. Жестоко красиво, много си падам, да знаеш голяма идея ми даде! Прегръдка!

    ОтговорИзтриване