22 октомври 2014 г.

За вкусните моменти и сладките удоволствия

Темата днес е посветена отново на десерта и е в отговор на въпроса, който напоследък вълнува читателите ми, а именно каква е рецептата за сладкиша от снимката на заглавието на блога. 


Някои я знаят, виждали са я, защото съм я публикувала преди няколко години във форума на „Гответе с мен“, но тук не я бях споделяла. И за да е по-лесно, да не давам на всеки по отделно линк към нея, при поредното приготвяне на това страхотно изкушение, което пък определено си струва вниманието, направих няколко нови снимки и ето, вече намери място и тук.


А сладкишът си има своята история. История, която отново е следствие от съвсем обичайните за моята кухня ситуации – захващам се да приготвя нещо, но както винаги продуктите са ми в повече (защото не умея да си наложа умереност при пазаруване и винаги се запасявам сякаш предстои банкет) и се налага да оползотворя остатъка в нещо ново, различно. Така и в този случай – правих щрудели с домашни кори за баница, бях се развихрила в кухнята, напудрила с брашно колкото мога „по-малко“ и накрая, корите ми се оказаха много. Обикновено бих направила нещо соленко с тях, но не помня защо в онзи момент съм останала на вълна сладко. Може би съм имала и други неща за спешно оползотворяване. Та, както и да е, роди се един прекрасен десерт, с богат аромат и вкус, който веднага влезе в графа любими. С хрупкава обвивка и мека, сочна вътрешност, нещо като щрудел, но не точно. 

Ябълкова фантазия със стафиди и лешници



Продукти
(за два броя във форма за кекс/хляб с размери 24x12 см.)


за корите
350-400 гр. брашно (тип 350)
3 с.л. олио
около 180 мл. вода (хладка)
1 ч.л. сол

за пълнежа
3 яйца
120 гр. пудра захар
2 ванилии
60 гр. брашно
1 шепа тъмни стафиди
1 шепа едро нарязани лешници
2 леко кисели ябълки
лимонов сок

100 гр. разтопено масло

за сиропа
200 мл. вода
2-3 с.л. захар
ром

отделно: пудра захар за поръсване

Приготвяне
на пълнежа
Разделяме яйцата на жълтъци и белтъци. Разбиваме жълтъците с пудрата захар и ванилията на пухкав крем, и добавяме разбитите на твърд сняг белтъци. Внимателно хомогенизираме и добавяме пресятото брашно. Размесваме.

Отделно, почистваме и обелваме ябълките, и ги нарязваме на  кубчета или тънки филийки. Напръскваме ги с лимонов сок.

на корите
От продуктите месим банично тесто.
В голяма купа пресяваме брашното със солта. Правим кладенче, в което изсипваме олиото и доливайки по малко вода, замесваме средно меко и еластично тесто. Разделяме го на 2-3 питки, доомесваме ги и ги оставяме да отпочинат за около 10-15 минути, поръсени леко с брашно и завити с кърпа. След това, върху набрашнена повърхност разточваме всяка една питка и я разтегляме, докато стане максимално тънка (да се чете вестник през нея). Внимаваме да не се скъса. Поръсваме я с разтопено масло и я нагъваме на няколко пласта, така че да се получи правоъгълник, с размери приблизително колкото на готовите кори за баница (може да ползваме и тях) и пак ръсим с мазнина.
Оформените правоъгълници редим по 3, един  в/у  друг, като по между им пак ръсим с разтопено масло.
С тях застиламе намаслена правоъгълна форма за кекс/хляб като задигаме нагоре краищата им така, че да достигат до повърхността ѝ.
Отгоре изсипваме ½ от тестото и поръсваме със половината стафиди, ядки и парченца ябълки.
Следващите 2 кори, след като ги разточим, небрежно нагъваме (намачкваме)  и разпределяме отгоре.
Ръсим с масло и печем в предварително загрята на 180° фурна за около 30-40 минути. 


Повтаряме същото с останалите кори, тесто и плънка.     

След като изстине, сладкишът внимателно се напръсква със сироп, така че  да не стане мокър, а само леко влажен (колкото да му омекнат горните, къдрави кори)
Накрая се ръси обилно с пудра захар.


Ако са ви много два сладкиша, просто разделете количеството на продуктите на две. 
Може също да ползвате готови кори за баница.


Понякога го оформям в малки, индивидуални форми и така избягвам роненето на корите при разрязване на сладкиша - всяка бройка има идеална външност, а и е по-красиво при поднасяне. 


Но който и начин да ползвам, това че го има на масата е достатъчна гаранция за прекарани вкусни моменти с близки или приятели.




Накрая с малко стеснение мога да се похваля (колкото и да е необичайно за мен), че тази рецепта спечели преди време първенството в конкурс, организиран от списание Кулинарен журнал и „Гответе с мен“ и понеже се намирах в тежък за мен период, това признание ми достави както приятна изненада, така и радост. 

Непременно го опитайте! Вярвам, че ще ви се услади!




17 коментара:

  1. Чудесен сладкиш, Ирма!
    И прекрасни снимки!
    Прегръдки, мила!

    ОтговорИзтриване
  2. О, това със сигурност ще е много вкусно, Ирме! Ще изпробвам рецептата задължително при първа възможност. Прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за доверието, Еви! Да ви е сладко!
      Успешен и усмихнат ден от мен!

      Изтриване
  3. Знам, че ти си фантазия! Ей това знам само!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Опитвам се, Йоли, какво друго аз да кажа :)
      Благодаря ти!

      Изтриване
  4. Само любими продукти Ирме :) как да не го направи човек?
    Разкошен сладкиш!
    Прегръдка и от мен :)*

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че го одобряваш, Слънчо и ако го опиташ, никак няма да сбъркаш, вярвай ми! :)
      Прегръдка гореща!

      Изтриване
  5. "Тогава" не го направих, но сега вече съвсем ме подтикна, Ирме!
    И да не забравиш днес да почерпиш, а?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дали? :) Хайде да те видим! :))))
      Благодаря ти за всичко, Весе! Ти си истински приятел! И почерпка ще има, може с малко закъснение да дойде, но ще има!
      Прегръщам те, мила! :)

      Изтриване
  6. Ама вярно е, аз също съм се чудила много пъти какъв точно е този изкушаващ десерт от снимката горе... Ето какъв е, загадката е разкрита! Сега още повече ми се хапва от него. :)
    Чудесен е, Ирме, грее, грее като слънце!
    А на теб пожелавам усмихнат, макар и дъждовен, ден! :)

    ОтговорИзтриване
  7. Най-накрая се смили над нас!:) Голямооо изкушение е това, Ирме! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  8. Сладкишът има своя история, има впечатляващ вид, предполагам неустоим вкус и аромат...
    Прекрасен начин да отбележиш и своя празник /ако не бъркам/ -
    на-сърдечни поздрави, здраве, още кулинарно вдъхновение и много щастие!

    ОтговорИзтриване
  9. Страхотно е Ирма..Някак си есенно..страхотни снимки...обожавам твоите снимки..Не мога да се нагледам..

    ОтговорИзтриване
  10. Ирме,плени ме и ме остави без думи и без дъха!Невероятен десерти си приготвила,скъпа,страхотен,ароматен,плодов....вълшебен!

    ОтговорИзтриване