14 юни 2014 г.

Шоколадова торта с ягоди

Не знам за вас, но когато говорим за класическа торта аз винаги си представям шоколадова. И когато се каже ягодова, пак си мисля за шоколад и ягоди. 
Днешната беше за едно мило момиче, но понеже няма как и у нас да се мине без да се опита, спретнах и една за момчетата ми. Е, по-малка е, но за сметка на това с истински български, градински ягоди, мънички, но носещи оня аромат, дето почти се доближава до този на горските ягоди. 


Украсих я точно както голямата, ей така за мое удоволствие. Естествено мъжете отстраниха старателно всички цветя от парченцата си – не ми се довериха този път на избора ;) Честно да си призная и аз не ги опитах, макар да ме уверявах приятелки, че били ядливи. На село имаме голям храст Филаделфус (Philadelphus coronarius) познат още като булчинско цвете. Понеже цъфти винаги около Гергьовден свекърва ми го нарича "гергьовче". Има невероятен аромат, нежен и сладникав, малко лимонен според мен и събира рояци пчели. Вечер ароматът му се засилва и е истинско блаженство да се излегнеш някъде около него в този момент, да се наслаждаваш на тихата майска вечер, опиянена от уханието му. 


Но цъфтежът му бързо преминава, затова винаги пълня всички вази у дома с него, да ми мирише навсякъде на хубаво. За тортите ороних цветовете на няколко клончета и интересното бе, че и докато не се изяде и последното парченце, те си стояха свежи на нея, все едно ей сега съм ги откъснала.


Продукти
/за торта с ø 26 см./

за блата
6 яйца
1 ½  ч.ч. кристална захар
100 гр. разтопен черен шоколад (70%)
2 ч.ч. брашно (240 гр.)
80 гр. какао
½ пликче бакпулвер
½ к.л. сода бикарбонат

за сиропиране
75 гр захар на пясък (5 с.л.)
200 мл. вода

за крем-пълнежа
500 мл. млечна сметана
125 гр. меко масло
6 равни с.л. пудра захар, пресята (+/- 1 или на вкус)
1 пликче ванилия
2 пликчета фиксатор за сметана

за желираните ягоди
15-20 ягоди (според едрината им)
200 мл. сироп от цвят на бъз
½ пликче желатин

за измазване на тортата
125 гр. меко масло
6 равни с.л. пудра захар, пресята

за шоколадовата глазура
250 гр. полусладък шоколад, натрошен
250 гр. животинска сметана (с  30% масленост)

за декорация
300 гр. шоколадов нуга крем (със стайна температура)
125 гр. меко масло
16-18   ягоди (според броя порции)
150 гр. млечен шоколад

Приготвяне

на блата
Загрейте фурната до 190° и набрашнете 26 см. тортена форма.

Сложете яйцата и захарта в тенджера с дебело дъно и поставете на много слаб огън (не повече от 30°) – може и на водна баня. Разбийте ги с миксер на средни обороти, докато захарта се разтопи и сместа почти удвои обема си. Засилете оборотите и миксирайте още около 5-7 минутки. Сместа ще набъбне още и ще се превърне в пухкав и лек крем, който при завъртане на осморка или друга завита фигура трябва да запазва формата й за поне 20 секунди.
Пресейте 2 пъти заедно всички сухи съставки и на порции ги добавете към яйчната смес като внимателно разбърквате всичко отгоре надолу, за да не спадне обема.

Изсипете цялата смес в подготвената тортена форма. Пече се за 20-25 минути. С клечка за зъби пробвайте готовността. Извадете от фурната и охладете за 15 минути. Освободете  от формата и оставете да се охлади напълно върху телена скара. 

В тенджера поставете захарта и водата да заврат. Свалете от котлона и охладете. Съхранявайте в хладилник. Сиропа трябва да бъде студен, когато сглобявате тортата.

на крема
Разбийте маслото с ванилията и пудрата захар на пухкав крем.
Отделно разбийте и сметаната и я стабилизирайте с фиксатора.
Смесете внимателно дата крема, като към масления добавяте на порции сметановия.

Центрирайте тортен пръстен в подноса за торта (ако нямате такъв, ползвайте формата за торта, в която сте изпекли блата).
Разрежете блата хоризонтално на две равни части и поставете едната в пръстена. Фиксирайте го според диаметърът й и сиропирайте блата с половината от сиропа. Отгоре разстелете и заравнете половината от крема. Разполовете ягодите и ги наредете плътно по цялата повърхност.

Сега налейте в малка касеролка сиропа от цвят на бъз и леко го загрейте. Не трябва да пари!
Разтворете желатина по описанието на опаковката му и го добавете в сиропа. Разбъркайте и когато започне да се желира го изсипете върху ягодите, така че да ги облее добре навсякъде и да запълни малките празнини между тях.
Отгоре разстелете и заравнете останалият крем.
Похлупете с другата половинка от блата и сиропирайте внимателно и нея.
Сложете тортата в хладилник да се охлади за поне 1 час.

През това време си направете крема за измазване на тортата.
Разбийте маслото и пудрата захар до пухкав крем. Не трябва да се усеща и едно кристалче захар!
Извадете тортата от хладилника и я намажете отвсякъде с маслен крем. Заравнете идеално повърхността и страните й. Приберете я отново в хладилника за да се стегне добре.
Сега е време да си подготвите глазурата.
Сложете 125 гр. шоколад в топлоустойчива купа. Загрейте 125 гр. сметана в касеролка до завиране (около 3 мин.). Излейте сметаната върху шоколада, оставете за 1 мин. бъркайте до хомогенизиране. Охладете в студена вода, бъркайте за да може да се размазва. Извадете тортата от хладилника и я намажете веднага.
Повторете с остатъка шоколад и сметана, но не слагайте в студена вода, а докато е гореща сместа, я излейте върху тортата и с въртеливи движения я разнесете навсякъде.
Пак поставете на студено за да стегне, след което вече украсяваме.

За декорацията   разбийте нугата крем с мекото масло и сложете за малко на студено, за да може по-лесно да се оформя.
С този крем после декорирайте тортата и украсете с целите ягодки, които предварително сте приготвили като сте ги топнали в разтопен шоколад.


Готовата торта охладете за едно денонощие преди да поднесете.
Да ви е сладко!  :)




25 коментара:

  1. Много красота,Ирме!Би било престъпно от твоя страна да не подсладиш и момчетата:)))!
    Снимките ти са направо професионални,поздрави!:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е, Миленка - за най-близките си човек прави всичко по силите си.
      Благодаря ти за високата оценка, мила! :*
      Приятна съботна вечер и още по-хубава неделя!

      Изтриване
  2. Вече не ми стигат думите, за да изкажа колко много ми харесва и визията, а и вкуса на тази торта!
    Ирме, страшна майсторка си, изключително удоволствие е да влизам тук - красота, красота, красота, а още по-голямо удомолствие ще ми доставиш (и не само на мен) да се появиш на 21 юни на уреченото място :)) Ще те чакаме.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ех, как ме ласкаеш, Весе! Благодаря ти сърдечно, трогваш ме, момиче мило!
      Нищо няма да обещавам за 21-ви, пък дано се получи този път! Знаеш колко ще ми е приятно и на мен, нали?
      Прегръщам те!

      Изтриване
  3. Ирме, какво си направила ти бе Слънце?
    Фантазия със шоколад и ягоди :) Вълшебна торта!
    Красива и подканяща за парченце :) Прекрасно представяне!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Амиии... не е точно фантазия, Слънчо, класика се казвало, пък имало и защо. ;)))
      Благодаря ти! Черпя те веднага, мила, да ти е сладко! Ти може да метнеш в замяна насам едно резенче черешов сладкиш, че още го мисля. ;)
      Прегръдка за теб и пожелание за разкошно лято!

      Изтриване
  4. Как чаках тази торта, ако знаеш, Ирме... Блаженство, блаженство! Изглежда просто съвършено, не знам как да я похваля... Браво, златни ръце имаш!
    А глазурата... Никога няма да мога да покрия торта така гладичко като тази тук...
    Бягам, че има да въздишам цяла вечер. :) Прегръдки, Ирме!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ех, Гери зачерви ми ушите, бе момиче мило! Ама тя си има кусури и тази торта, но съм ги скрила - точно в заливката с глазурата не ми хареса много, та съм я врътнала от по-добрата страна да я снимам. Дори едно ъгълче корегирах с фотошопа. Ето, сега вече няма да въздишаш толкова по нея и ще спиш спокойно. ;)))
      И... знам аз какво можеш ти, при това се справяш отлично! Да не си казала повече, че нещо не можеш - всеки може, само вяра в себе си трябва да имаш! Запомни го!
      Целувки от мен и пожелание за красиво лято!

      Изтриване
  5. Разкошна е, Ирма! Просто мечта! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еви, благодаря ти много! Обаче без да се замисля и секунда, бих я заменила за твоето Фереро. :)
      Чакай да видиш само как ще го сервирам на нашата маса! ;)
      Прегръдки и Честит Рожден ден! :*

      Изтриване
  6. Отговори
    1. Ах, къде се загуби толкова време, Нели? Надявам се има какво хубаво да споделиш и се
      радвам, че се отби при мен! Благодаря ти за комплимента, миличка!
      Голяма прегръдка ти пращам!

      Изтриване
    2. Прекрасна шоколадово-ягодова фантазия! Много е красива и апетитна. Хубав ден!

      Изтриване
    3. Благодаря ти, Радост! Хубава неделна вечер на теб! Поздрави!

      Изтриване
  7. Ирма и аз така си я представям, но ми се ще и да я опитам:))) Толкова пък да е съблазняваща, изкушаваща и неустоима е, какво друго да кажа! Истинска прелест! Прекрасна неделя!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Бонбон! Малко нескромно от моя страна, но е точно такава, каквато я описваш. :) Непременно си я направи! Някои вече те превариха ;)
      Прегръщам те, мила!
      Хубава вечер!

      Изтриване
  8. Ирма, направила си страхотна торта!
    Ароматна, вкусна, пролетна и съвършена!
    Разкошна е!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Бети! :) Драго ми е, че ти харесва!
      Хубава вечер ти желая! Прегръдки!

      Изтриване
  9. Много красива, а щом е и шоколадова - сигурна съм колко вкусна е била таз и торта, Ирме! Как ще оставиш момчетата си без да опитат ;)
    Прегръдки и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е, Пепи, не мога да ги оставя да я мислят само. :) Нали съм казвала, че у нас има неписан закон, тортите да са само с повод? Да, ама напоследък все по-рядко го спазвам и празниците зачестиха. ;)
      Благодаря ти за милият коментар, мила! Вкусна и уютна вечер ти желая! Усмивки от мен!

      Изтриване
  10. Още не е избледняла в съзнанието ми приказката с теменужки, а сега и нова фантазия, Ирме!
    Страхотна е - шоколад, ягоди, много вкус, аромат и красота!
    Сърдечни поздрави и успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  11. Грандиозно ми изглежда,грандиозно ми и звучи като направа тортата ти,Ирме!А колко добре изпъква ягодовия слой на фона на тъмните блатове,много красива и със сигурност вкусна торта,поздравления!Прегръдка и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е-хеее, чак пък грандиозна не е, Роси, така само ти се струва, мила заради контрастите явно. :) Но, че е вкусна - да, признавам си, такава бе и беше одобрена по всички показатели единодушно, което мен искрено ме зарадва. Благодаря ти за милия коментар, другарче мило! :)
      Прегръдка и от мен! Хубава вечер!

      Изтриване
  12. Това е мн красива на вид торта надявам се и да е вкусна

    ОтговорИзтриване