1 март 2013 г.

Пълнена селска погача


Рядко се случва да видя нещо вкусно и веднага да го опитам или да го приготвя. Обикновено, ако съм била впечатлена мога да връщам лентата на прекрасният образ по няколко пъти на ден или на седмица, като оставям да ми отлежи едно хубаво в съзнанието и чак тогава се захващам с него. Да ми узрее като вкус и като мерак!
Днес обаче ще ви покажа, че и аз не мога да си владея апетита понякога, защото друго си е само да харесваш нещо, да се сещаш от време на време за него и да ти минава, но съвсем различно е да те гъделичка по небцето, нали? :-)
Та, ето за какво иде дума:
В неделя Илианка показа една много симпатична питка, че и с пълнеж дори. Рецептата е от много уважаван от мен блог, в който често поглеждам и съм си набелязала още няколко неща за проба. Та въпросната питка не ми излизаше от ума и за четири дни я правих два пъти. Хареса се на всички у дома и затова си позволявам също да я публикувам. Е няма да съм аз, ако не я изменя, но отклоненията от оригинала са малки (в скобите са моите изменения) и мисля, че не повлияват зле на вкуса:



Продукти

300 гр. брашно                  (400 гр)
½ кубче прясна мая
100 гр. кисело мляко         (200 мл. прясно мляко – имах останала 1 чаша, та затова)
1 яйце
1 жълтък
1 ч.л. сол
малко захар                      (1/2 ч.л.)
100 мл. хладка вода          (не)

за плънка
200 гр. квасена сметана    (250 гр.)
100 гр. шунка                   (200 гр)
100 гр. сирене Трапист     (200 гр. кашкавал)
70 гр. масло

Вторият път в плънката замених кашкавала със сирене Качота, а шунката с шпек. Грамажите им и в двата случая са удвоени, да е по-сочно и по-богато. Младежът даже предложи при следващото месене да сложа в плънката и нещо зеленко, за гарнитура, та се замислям за резени краставичка или листа спанак

Приготвяне

Разтворете маята и захарта в хладката вода (при мен прясно мляко) и оставете 10-на минутки да шупне.
Пресейте брашното със солта и добавете маената смес, яйцето и киселото мляко (аз пропуснах киселото мляко, за сметка на повечко прясно)
Замесете меко тесто, което оставете да втаса  за около 45 минутки или докато удвои обема си.
На набрашнена повърхност разточете тестото на кръгла кора, с дебелина около 5 мм. Навийте на точилката и така прехвърлете върху застлана с хартия за печене тава. Разгънете отново кората и намажете средата й с квасената сметана (2/3 от нея). Нека остане широк не намазан борд, който после ще свием навътре. Върху сметаната поръсете рендосаният кашкавал, а над него нарязаната на парченца шунка. Загънете краищата навътре, като не достигате центъра. Нека остане отворен, за да „диша” плънката.
Намажете цялата погача с разбит жълтък и оставете да бухне отново.
Междувременно включете фурната да се загрее на 200°.
Преди да сложите погачата да се пече, разпределете върху й нарязаното на парченца масло.
Печете докато се зачерви добре и добие красива златиста коричка.
Извадете и завийте за около 15 минутки, да се задуши и омекне коричката.
И нападайте! :-)





И накрая да ви пожелая Честита баба Марта! 
Да сте здрави, весели, засмени, силни, бели и червени!




25 коментара:

  1. Ирма, Честита Баба Марта!
    Да сте здрави и засмени!
    Питата е чудесна!
    Прегръдка и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  2. Честита Баба Марта, Ирма!
    Бъди здрава и усмихната през цялата година!
    Чудничка погача, и в моя списък е това пълнено изкушение, да видим кога ще му дойде реда.
    Поздрави и прекрасен ден!

    ОтговорИзтриване
  3. Изглежда страхотно тази погача, Ирма, а с твоето изпълнение -
    много слънчева, апетитно и изкушаващо представена.
    Поздравления и първомартенски привет,
    с пожелания за здраве, късмет и много щастие, Диана

    ОтговорИзтриване
  4. Честита Баба Марта, Ирма!!! Усмивки и през март и през цялата година!:) и най-вече - здраве! Страхотна е погачата!

    ОтговорИзтриване
  5. Честита Баба Марта,Ирма!
    Бъдете здрави и много усмихнати!
    А с тази питка с Илияна милост нямате,ама никаква!И така добре си я напълнила как няма да има повторение!
    Ако ще има трети дубъл да бързам,докато е топла?! :)
    Прегръдка и весел празник!

    ОтговорИзтриване
  6. Честита Баба Марта, Ирма! Здрава, руменя, засмяна да си!
    Погачата е невероятна! :)

    ОтговорИзтриване
  7. Определено питката е страхотна, твоята също!
    А това ножче как ме връща в детството - чинка ми имаше подобни прибори.
    Поздрави и честита Баба Марта!

    ОтговорИзтриване
  8. Атаката към такава красива питка е задължителна :) ! И аз си мислих за нея , но още не съм я правила !
    Честита Баба Марта ,Ирма ! Жива и здрава !
    Хубав март ! С поздрав !

    ОтговорИзтриване
  9. Ха..ха..,познато ми е това явление:)
    Имам в предвид че си я правила въпросната погача 2 пъти за 4 дни:)))
    Да видим аз колко пъти ще я направя тази вкусотия???
    Честита баба Марта Ирма с пожелание за здраве и много щастие и за теб и за всички около теб!

    ОтговорИзтриване
  10. Честита Баба Марта, Ирма! Бъди здрава и усмихната! Погачата е страхотна! И при Илианка си я харесах, и тук пак ме залепи за монитора. Хубав и усмихнат месец март!

    ОтговорИзтриване
  11. Честита Баба Марта, Ирма! Бъди здрава и усмихната! Погачата е страхотна! И при Илианка си я харесах, и тук пак ме залепи за монитора. Хубав и усмихнат месец март!

    ОтговорИзтриване
  12. Ейййй,знаеш ти как да отбележиш този прекрасен наш празник.....Честита Баба Марта,Ирме!Бъди здрава,усмихната и все така идейна!Прегръдки от мен:)))))))

    ОтговорИзтриване
  13. Честита баба Марта!
    Нека сме здрави и щастливи, изпълнени с пролетен устрем и сила! Нека слънцето грее в очите ни, а старицата зачерви страните ни!
    Дани,
    Мария,
    Дианка,
    Кате,
    Роси,
    Еви,
    Гери,
    Ивана,
    Слънчо,
    Снежи,
    Миленка
    ,
    благодаря на всички ви! Радвам се че ви допада погачата и в мое изпълнение! Но когато рецептата е добра, резултатът е налице и много вкусен! Препоръчвам я горещо!
    Слънчеви, ведри и усмихнати мартенски дни ви желая! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  14. Ирма, честита Баба Марта! Бъди здрава и засмяна, румена, червена и изпълнена с радост! Питата...ти си знаеш, приказна е!

    ОтговорИзтриване
  15. Честита Баба Марта! Чудесна пита е станала!

    ОтговорИзтриване
  16. Честита Баба Марта!Хич не ми се случва рядко, Ирма. Някой път губя съня си заради вкусотиите, които срещам тук и там;) Тази погача наистина е прекрасна!

    ОтговорИзтриване
  17. Иглика,
    Траянче,
    Марта
    ,
    ласкаете ме! Много сте мили, момичета! Благодаря ви!
    Ама вие вземете, та опитайте погачата, много ще ви хареса! Тестото е много лесно за обработка, а квасената сметана придава разкошна, креместа структура на плънката, та ще ви се поиска пак да повторите цялото упражнение! Ето, днес имам отново поръчка за нея, но ще е тип "Италиана" - с Моцарела, сушени домати и босилек. :)))
    Хубава, съботна вечер! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  18. Честита Баба Марта и от мен! Погачата е невероятна!. Поздрави за теб и Илианка от цялото фемили :)
    Хубава и усмихната неделя!

    ОтговорИзтриване
  19. Благодаря ти, Дианка! :) Поздрави и от мен!

    ОтговорИзтриване
  20. Честит Национален празник,Ирма!
    Много празнично настроение днес и красиви предпролетни дни, изпълнени с вдъхновение и мечти!!!

    А тази погача....ах,как я харесах от пръв поглед.

    ОтговорИзтриване
  21. Честит 3-ти март и на тебе, Вили!
    Не е като за празник погачата, но можеш спокойно да я предложиш и днес! Благодаря ти за милият коментар!
    Хубав празничен ден с много усмивки и от мен, мила! :)

    ОтговорИзтриване
  22. Честит празник и на теб, миличка! Пожелавам ти прекрасна неделна вечер и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  23. Благодря, Кате! Прегръдка голяма от мен и всичко най-добро ти желая!

    ОтговорИзтриване
  24. Честит празник,Ирма!
    Бъди обичана,успешна,удовлетворена и нека имаш повече поводи да грее лицето ти с усмивка!

    Прегръдка и весел празник!

    ОтговорИзтриване
  25. Сърдечно ти благодаря, Роси! Мила си и внимателна, както винаги! Силна прегръдка от мен с пожелание за много обич и щастие!

    ОтговорИзтриване