2 декември 2012 г.

Меланхолично и...

Ванилени розички с извара



Днешното меню, което предлагам е провокирано отново от меланхоличното ми настроение, което е често срещано явление при мен в този сезон. Облаци, мъгли и оголени клони, ветрове, сиво небе и пусти улици, студ и тишина, без птичи песни, дъждовни капки ритмично потропващи по стъклата – в някаква степен всичко това ме кара да се чувствам унесена. В такива дни храната, която приготвям, сякаш избирам нарочно да е с ярки, типично есенни цветове. Получава се съвсем несъзнателно и нямаше да го забележа, ако не бях погледнала назад в записките ми и снимките, какви съм ги вършила. Оказва се, че миналата година, точно на същата дата съм готвила абсолютно същото ястие. И пак, след като бях скитала в планината да събирам шипки. Много странно съвпадение. 30 ноември 2011 и 30 ноември 2012 се припокриват почти идеално. Не знам как да го нарека това, но не вярвам да е случайност. Определено има някаква необяснима намеса, не може да е иначе. Излязохме късно сутринта и се разочаровах от мъглата, която ме свари горе. Не вярвах да я има и на високото. 




Но сякаш усетила разочарованието ми, след около час природата надигна воала, отърси се от сивото, за да разкрие всичките си багри – от тъмнозеленият мъх, през последните поизсветлели зелени листа, минавайки през жълто, оранжево, охра, червено, кафяво до ръждивото чак. И слънце изгря, едно ми ти весело и птици се обадиха, радостно усетили топлинката идваща отгоре. :-) 



  

Посиня и небето, та още по-хубаво ми стана.


Набрах си почти 5 кг. шипки – все още ги има. Все още някои дървета и храсти са запазили малко зеленина, не са попарени и съсухрени. И плодчетата по тях са здрави, чакащи да бъдат обрани от сръчни ръчички. Никога не съм правила мармалад от шипки, макар много да го обичам, защото ако трябва да събирам и за него, няма да ми стигне седмица може би. Ние си ги варим на чай - леко киселичък и много вкусен. С мед. Много са полезни шипките, пълни с витамин С, с пектин, минерали , отводняват и подсилват имунитета. Няма да навлизам в подробности. Който желае може да намери информация за тяхважното е да се знае, че е добре да присъстват в менюто на всички.
Та, зарадвана от промяната на времето, малко поодрана, направих и няколко снимки, че как иначе ще спя спокойна ;-) 


Тръгнах си поокаляна, но бодра и ухилена до ушите. В къщи вече, сготвих една бърза гозба. Но както знаете, по тъмно и на изкуствено осветление качествени снимки не стават, та манджичката показвам от минала фотосесия – разлика няма, защото винаги си я готвя по този начин. 


Пикантно пържено прясно зеле с унгарска паприкована наденица 



Продукти
за 3 порции

1 малка бяла зелка (до 1 кг.), може и китайско зеле
2 големи червени пиперки (или 3-4 по-малки)
1 голяма, люта, червена чушка (наситнена)
1 к.ч. олио
1 глава лук
сол и черен пипер
2 големи паприковани наденици (около 500 гр.), купувам ги от Лидл


Приготвяне

Почистете и нарежете лука на лунички, а зелето на едри ивици.
Загрейте мазнината на среден огън, в широк, дълбок тиган, с дебело дъно и добавете наведнъж зелето и лука. Пържете, като постоянно бъркате с дървена лопатка, за да не загори. Когато зелето леко покафенее, добавете надробените на тънки ивици пиперки и накълцаната люта чушка. Разбъркайте. Посолете леко и подправете с черен пипер (аз ръся сериозно). Прибавете сега нарязаната на едри късове наденица и продължете пърженето, като вече разбърквате от време навреме. Нека наденицата е на дъното на тигана, за да има възможност да се запържи и пусне мазнината си. След около 10 минути, зелето вече е намалило обема си наполовина, пиперките са само леко омекнали, наденицата има страхотна, хрупкава коричка и цялата кухня ухае приятно. Опитайте как е на вкус и ако е нужно, добавете още малко сол и отведете от огъня.

За любителите на лютото, и ако са със здрави стомаси, при поднасяне отново поръсете едва, едва с черен пипер всяка порция.
Поднесете с добро червено вино и по възможност с пресен домашен хляб.
Това ястие е наистина огнено и по тази причина много подходящо за студените, зимни месеци. Единствената уговорка е да обичате люта храна и да имате достатъчно салфетки на масата. :-)


И за да не се чудите защо в заглавието присъстват някакви ванилени цветя, веднага казвам и за тях! :-)
На сутринта станах рано-рано. Не ми се спеше повече, навън няколко лъча се опитваха да пробият тънките облаци, което пък обещаваше да не допусне меланхолията пак да ме навести, та отидох в кухнята и извадих брашното. Въртеше ми се в главата още сънят с баба, с която пак обсъждахме шипковото вино и коледните, козуначни рула. Винаги, когато си мисля за нея, я сънувам после.
Та, не ми излизаше от ума „козунак, руло, козунак, руло...” и това бе определящо какво ще закусват момчетата.


Ванилени розички с извара



Продукти

600-700 гр. брашно
300 мл. пресно мляко
1 кубче прясна мая
150 гр. кристална захар (3/4 ч.ч.)
2 ампули ванилова есенция
250 гр. фина извара
80 гр. масло
2 яйца
щ. сол

отделно
1 яйце     
1 к.ч. захар
1 ванилова захар
½ к.л. прах от изсушена и смляна портокалова кора

Приготвяне

Загрейте млякото да е приятно топло, добавете захарта и разбъркайте да се стопи. Добавете маята, разтрошете я и оставете 10 минути на топло, да се разтвори и тя.
Пресейте брашното със солта и го сложете в дълбока купа. Направете му кладенче, в което сипете разтворената  мая, ванилията и изварата. Замесете тесто, към което добавете едно по едно яйцата. Когато и те са усвоени, налейте на тънка струя разтопеното масло, при постоянно месене.  Поръсете плота с  брашно и омесите средно меко тесто. Върнете го в купата, като преди това сте я леко напудрили с брашно. Напудрете и топката тесто. Покрийте и сложете на топло за 1 час, да втаса.
Когато тестото е удвоило обема си, че даже и повече, го разделете на 2 части.
Вземете едната и върху набрашнена повърхност я разточете на кръгла кора, с диаметър около 35 см.
Срежете я на кръст, а после и по диагоналите, за да се получат 8 триъгълника.
На всеки триъгълник направете вертикални прорези, почти по цялата дължина, на равни разстояния един от друг (около 4-5 среза). Внимавайте ножа да не среже краищата – те трябва да останат цели.
Сега навийте на хлабаво руло всеки триъгълник, като започнете от основата, към върха и леко разтегляте настрани, за да се отворят цепките, които направихте с ножа.  Не навивайте до края, като кифла, а оставете около 2-3 см. свободно връхче!
Хванете левия и десния край на рулцето и ги завийте напред, едно към друго, под връхчето, така че да се образува кръг.
Самото връхче, оставащо по този начин в средата, похлупете над свръзката и подвийте надолу, за да я запечата и прикрие.

Така оформете всички триъгълници, както и другата половина от тестото.

Подредете оформените рози върху застлана с хартия за печене тава, на разстояние 2-3 пръста една от друга. Завийте ги със стреч фолио и ги оставете на топло, за около 15-20 минути, да втасат повторно. Бухват много!

Загрейте фурната на 180°.
Разбийте яйцето и намажете розичките.
Поръсете ги обилно със захарта, смесена с ванилията и портокаловата прах.

Печете на средна скара, за около 25 минути или докато добият красив, кафяв загар. Проверете дъната им и ако те не са още готови, покрийте с алуминиево фолио и продължете печенето още малко, до готовност.




Извадете ги и ги оставете да се охладят малко, след което може да поднесете с топло мляко, капучино, кафе, чай или каквото ви хрумне.
Не забравяйте и меда! :-)

Получават се ефектни, пухкави, с големи конци и много ароматни козуначета.
Не пренебрегвайте портокаловата прах! Ако нямате такава, ползвайте кората на един портокал, настъргана на най-ситното ренде. Разстелете я на хартия и сложете на топло. Докато приготвите тестото, докато втаса и го оформите, стърготините ще са поизсъхнали, за да можете да ги смесите със захарта. 



Пожелавам на всички един прекрасен и вкусен декември, изпълнен с много трепети, много усмивки и задоволство от успешно приключена година!
А сега е време да се отдадем на предколедни страсти!  :-)












29 коментара:

  1. Много хубави горски снимки, Ирма! Зареждащи! А огненото, сгряващо зеле е точно по вкуса ми и ще се възползвам от рецептата. Кифличките са не по-малко изкусителни и ароматни, с много интересен начин на оформяне. Страхотна публикация! Поздрави и хубав неделен ден!

    ОтговорИзтриване
  2. Додро утро Ирме!
    За разлика от теб, на мен това време ми действа нежно, релаксиращо и отпускащо.Чувствам се много свежа!
    С огромно удоволствие си пия кафето в твоя компания и се наслаждавам на невероятните снимки! Първата наистина е удивителна!
    Рецеотите са страхотни и задължително ще ги пробвам, даже си записвам да не забравя.
    Това с размислите върху сънищата и при мен се получава, особено, като искам да го задържа по- дълго!
    Целувам те слънце и ти благодаря за невероятно уханното и красиво събуждане***)))

    ОтговорИзтриване
  3. Снежи,непременно си направи зелето, ще останеш очарована щом понасяш и обичаш пикантна храна!
    А за кифличките малко се съмнявах, дали правилно съм обяснила завиването, че се залисах и изпуснах да ги снимам в процеса на оформяне. Сега вече мога да се успокоя :)

    Катенце, радвам се че съм допринесла за доброто ти настроение още сутринта, мила! Хайде дано целият ден ти върви така! И като направиш рецептите, да се похвалиш после коя ти е допаднала повече :)

    Благодаря ви, момичета за милите коментари и отделеното време в неделната утрин! Целувам ви и аз! :*

    ОтговорИзтриване
  4. Ирма, толкова красиво си го описала, че ми стана светло на душата!
    И на мен не ми действа добре това време :(
    Намерила си чудесни и цветни рецепти,
    с които ни сгряваш!
    Каква фина извара намираш ?
    Прегръдка и хубаво настроение!

    ОтговорИзтриване
  5. Дани, те тези рецепти стават много актуални занапред - поне два пъти месечно си правя такова зеле зимата.
    Извара ползвам напоследък на някаква нашенска фирма, но име не знам, честно! Много е суха и маслена. А иначе, от веригите съм попадала на добра, но ако се случи да е по-зърнеста, а ми трябва фина, я пасирам. Така че нека да е истинска, без мас или маргарин в нея, пък ние можем да я подобрим още :))
    Благодаря за комплиментите, мила! Прегръдка и от мен, с пожелание за ден, изпълнен с много усмивки!

    ОтговорИзтриване
  6. Ирма, невероятно зареждаща разходка си направила, а снимките са фантастични, забавното е, че и аз се чувствам доста странно в това време, меня настроението си адски лесно, но съм в сатурнова дупка и това е обяснимо. А вече загубилите цветове дървета малко ме натъжават. Но пък утехата се намира в коледните приготовления. Страшно ми допада идеята за кифличките, непременно ще ги пробвам около Коледа! Хубава неделя ти пожелавам!

    ОтговорИзтриване
  7. Ирма, чуден изход от тъгата и меланхолията си намерила, приказни снимки на гората, свежи шипки, като заек под шипковия храст се почувствах...Ванилените кифлички ми допадат особено и около празниците непременно ще ги пробвам. Сега се заемам с поредната доза предколедно почистване и декорация на дома като терапия за създаване на настроение! Хубава неделя !

    ОтговорИзтриване
  8. Ирма, страхотна терапия за рефреш на настроението! Ванилените кифлички са толкова слънчеви, че зареждат с настроение! Хубава неделя и прекрасно предколедно настроение!

    ОтговорИзтриване
  9. Ирма, пробвам да пиша и все не успявам да оставя коментара, странно близки чувства и емоции, но ми подейства страхотно тъмната снимка на гората и изгряващото след това слънце, шипковия храст, който е като коледна декорация на гората,а на финала тези ванилени кифлички донесоха тотално слънчеви емоции у мен! Хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  10. Иглика, трогваш ме, мила с толкова емоционалност! Не съм очаквала така силно да въздействат снимките ми, но пък ме и радва да знам, че не напразно пиша и показвам това, което мен вълнува, до дъното на душата! :)
    А ти опитай да направиш розичките, знам че ще ти харесат!
    Поздрави и пожелания за прекрасна вечер и спорна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  11. Извинявай, явно е трябвало да бъде одобрен коментара, а аз съм писала, та се забравила, прощавай!

    ОтговорИзтриване
  12. :)Ирма,стискаме си ръцете-НЯМА СЛУЧАЙНОСТ!Расвам се,че заедно с мъглата се е разсеяла и меланхолията от сърцет и душата ти!
    Ти пък ми просветли моите мисли с прекрасните кифлички,благодаря за което:)!
    Здрава и шастлива декемврийска седмица!

    ОтговорИзтриване
  13. Ирма, много красиви снимки. Много уютно и мило ми стана. Може би е съвпадение, но в момента и аз съм една тъжна, меланхолична и много завеяна... ще мине, но аз не го свързвам със сезона :) Видях рецептата още веднага, след като пусна снимката и много ми допада... само дето не ми се ходеше до магазина за зелка и отложих. И козуначетата са душица :)
    Прегръдка от мен и хубава неделна вечер :)

    ОтговорИзтриване
  14. Наистина, няма Милена! Ако знаеш само от колко време са ми в устата мекиците от Tirol :) Благодаря ти!
    Поздрави и прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  15. Привет Ирма!Видях при Катето пътя към теб и ето ме в твоето блогче:)
    Хареса ми как пишеш увлекателно и натурално, както и предложените рецепти и приложените фотоси към тях!Мисля честичко да ти гостувам ако ти е приятно моето присъствие, виртуално разбира се:-)
    Поздрави и хубава декемврийска вечер!

    ОтговорИзтриване
  16. Зори, миличка, гушкам те и искам веднага да изгоня тъгата ти! :*
    Ако имаш сили направи козуначетата, налей едно хубаво топло мляко и изненадай близките. Толкова ще им хареса, че съм убедена, ще те залеят с настроение и доволство в голяма доза!
    От мен имаш много, много целувки, миличка!

    ОтговорИзтриване
  17. Ох, що така всички сме в кофти настpоение......аз нещо се контузих и света ми се объpка. Ама всичко ще мине, иде Коlеда!

    ОтговорИзтриване
  18. Охх това зеле! Ако знаеш как всеки път жадно преглъщам по него, като го покажеш! И как цяла година вече не мога ги накарам да им сготвя прясно зеле у нас! И съмишленик не намирам този път.
    Много весела есенна разходка, Ирма :) как топло става, като се заблуди човек в разните шипки и дръвчета да убира плодове и листенца.
    И ванилените розички са чудесна есенна закуска! С този медец :) да му се прииска на човек да потопи кифличката в купата :) за по-сигурно напояване със златистата течност.
    А какъв дъжд вали навън!
    Сгря ме с тези снимки.
    Поздрави сърдечни и спорна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  19. Много хубава публикация! Толкова интересна, разнообразна! Снимките от разходката са много красиви, рецептите ти са вкусни! А това с деня направо ме накара да се замисля, дали има и други такива повтарящи се дни? Ирма, настроението е от времето, както при всички, но пък сега покрай Коледните приготовления ще си го оправим:)А и с такива публикации ти става много хубаво! Прекрасна нова седмица от мен!

    ОтговорИзтриване
  20. Гоголина, слънце, добре си ми дошла! Разбира се, че ми е приятно! :) А изказа, нарочно избрах да е такъв - простичък и ясен, защото мисля, че истинските неща са именно такива. И като пиша на български, нека да Е български езика, макар да съм сигурна на 100%, че се изпускам с някои диалекти (надявам се разбираеми) :)

    Мария, по Коледа стават чудеса, наистина! Не е помпозна и празна фраза, вярвам го! Така че, миличка желая ти бързо оздравяване и безброй прекрасни моменти! Каквото и да се случва, вярвай, че е за добро! Господ си знае от работата!

    Благодаря ви за вниманието, момичета, прегръщам ви и ви желая много любов и топлина ! :*

    ОтговорИзтриване
  21. Аз ще се изкажа и за другото, но първата снимка просто ме омагьоса. И да ти кажа, ако така изглеждам в меланхолия като тази снимка, май нямам против да е по-често;) Иначе и гозбицата, и розичките и шопките с кошничката ми напълниха душата. Къде го намери това слънце? Тук мухлясахме този уикенд:)
    Чудесен да е и твоят декември!

    ОтговорИзтриване
  22. Ирма, с такова удоволствие посещавам блога ти!
    Прекрасни есенни снимки! Мен ме заредиха с много положително настроение! Толкова много красота!
    Зеленцето ми е по вкуса /ще намаля черния пипер, но лютичкото ще остане! :)/
    И за розичките нямам думи! Интересно оформление! И естествено се записват за направа!
    Прегръдки и успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  23. Пепи, разбирам те напълно, мила! Гадно е, когато в едно семейство всеки е е с различен вкус и ако на нас ни се иска да си хапнем нещо любимо, по закон божий останалите са против :( Моите примерно, не ядат фрикасе и никакви варени кюфтета. Е, пък не става все пържено и печено!!! А кифличките си ги топнах, разбира се в купичката :) Как да се мина с малко? :))
    Кате, при мен определено не е само от времето, макар силно да ми влияе! Ето, днес цял ден се опитвам насила да не му обръщам внимание, но ми е едно такова... подтиснато. Нека духа, но да грее слънце. Искам светлина, искам да срещам щастливи и усмихнати хора, добронамереност и доброта! Стига с тая човешка мъка! Искам да мога да осъществя мечтите на всяко човешко същество, да промия мозъците на всички глупаци, дето вредят на Земята, да ги събудя от заблудите и да изтрия пагубните страсти! Искам всички да се ръководим в делата си с ум, разум и човещина! Толкова ли много искам?!
    Коледните приготовления и празници са една магия, която за съжаление е с малка трайност, но хубавото е, че все пак я има, за да си дадем глътка въздух и да се заредим с топлина и обич!
    Марте, и мен ме омагьоса и да ти кажа, най-вече с това, проблясващо през стелещата се мъгла, слънце :) Слънце имаше при нас два дни, а горе направо напичаше, макар и да подухваше на моменти. Това горе е в любимата ми планина, близо до наше село, точно под Белмекен - около язовир Чаира, много специално за мен кътче. Ако имаш възможност, непременно го посети - красиво и очарователно е през всеки сезон!
    Тили, и с по-малко пиперче става, но не го отхвърляй съвсем, че вкусът идва най-вече от комбинацията на зелето с него (както при юфката с пърженото зеле, знаеш) ;)
    Ще се радвам да споделиш резултата, скъпа!

    Благодаря на всички ви, момичета за отделеното време и топли чувства! Бъдете сигурни, че ги връщам към вас в не по-малка степен! Обичам ви и ви гушкам силно всички! :)

    ОтговорИзтриване
  24. Ирма, розичките са много апетитни, а и този разтопен мед е толкова приканващ! Спокойна вечер!

    ОтговорИзтриване
  25. Esta receta me encantó se ve muy deliciosa,abrazos y abrazos.

    ОтговорИзтриване
  26. Прекрасен разказ, Ирма. Разходих се с теб, насладих се с теб, похапнах си с теб. Природата е невероятна, снимките омайващи и пленяващи, а рецептите неповторимо вкусни. Благодаря ти за споделеното!

    Прегръдки и лека нощ от мен!

    ОтговорИзтриване
  27. Зори, много си мила, благодаря! Заповядай, почерпи се! :)
    Поздрави и хубав, бял вторник!

    ОтговорИзтриване
  28. Вени, да можехме заедно да се разходим, мила, би било прекрасно, нали! Остава ми утехата, че си се почувствала уютно при мен и си се насладила на красотата на "моята" есен!
    Благодаря ти за комплиментите и ще се радвам да опиташ някоя от рецептите!

    Целувки от мен, с пожелания за успешен вторник и много усмивки! ♥ ♥ ♥

    ОтговорИзтриване